Dostęp do danych w protokole komisji antymobbingowej

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Dodano: 13 lutego 2020
192165728081b117059ccdc6a77a9326f2286a20-xlarge(1)

W przypadku oskarżeń o mobbing pracodawca musi podjąć stosowne działania zmierzające do wyjaśnienia problemu. Najczęściej wtedy powołuje się komisję antymobbingową. Czy dane osobowe w protokole takiej komisji mogą zostać udostępnione np. pracownikowi, który czuje się mobbingowany i chce wiedzieć, co ustaliła komisja? Wyjaśnienie w artykule.

Niełatwo jest stwierdzić mobbing

Zgodnie z definicją zawartą w art 943 § 2 Kodeksu pracy na mobbing składają się działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.

Uwaga

Podstawowym kryterium pozwalającym odróżnić mobbing od pozostałych negatywnych zjawisk w relacjach pracowniczych to trwałość oraz ciągłość zjawisk dających łącznie obraz mobbingu. Inaczej mówiąc aby kwalifikować dany zespół zjawisk w kategoriach mobbingu, niezbędne jest ustalenie, że mają charakter długotrwały i uporczywy.

Polityka antymobbingowa powinna regulować ochronę danych członków komisji

Mimo, że z przepisu zobowiązującego pracodawcę do przeciwdziałania mobbingowi nie wynikają konkretne działania, pracodawca powinien być w stanie wykazać, że podejmuje starania organizacyjne, których celem jest przeciwdziałanie zjawisku mobbingu. Przyjmuje się, że najskuteczniejszym i najbardziej namacalnym dowodem, że zjawisko mobbingu nie jest dla pracodawcy obojętne, jest wprowadzenie wewnętrznej polityki antymobbingowej.

Uwaga

Polityka antymobbingowa to nic innego jak zbiór dokumentów w formie wewnętrznych zarządzeń lub regulaminów, które zawierają procedury przeciwdziałania w tym postępowania na wypadek podejrzenia występowania w placówce medycznej zjawiska mobbingu.

Skargi dotyczące podejrzeń związanych z mobbingiem powinny być rozpatrywane przez przewidzianą w procedurze antymobbingowej komisję antymobbingową.

Uwaga

Wewnętrzna procedura antymobbingowa powinna określać nie tylko skład komisji, ale również regulować tryb jej postępowania jak również kwestie związane z ochroną danych osobowych, które są przetwarzane na potrzeby działań komisji.

Procedura antymobbingowa powinna przewidywać dokumentowanie ustaleń i decyzji podjętych przez komisję antymobbingową. Dokumentacja taka będzie kluczowa w kontekście możliwości nałożenia sankcji na osoby, których postępowanie nosiło znamiona mobbingu - przykładowo w formie kar porządkowych. Dokumentacja wytworzona przez komisję antymobbingową może być również pomocna na potrzeby uzasadnienia rozwiązania umowy o pracę z osobami, które w procesie mobbingu czynnie uczestniczyły.

Najlepiej zanonimizować protokół

Czy jest możliwe udostępnienie danych członków komisji antymobbingowej? Wprawdzie nie obowiązują przepisy zakazujące udostępnianie protokołu głosowania w zakresie oceny czy rozpatrywane zjawisko można kwalifikować jako mobbing lub nie. Niemniej jednak, uwzględniając konieczność zapewnienia ochrony danych osobowych członków komisji rekomendowanym postępowaniem będzie usunięcie danych osobowych z protokołu głosowania. Ma to znaczenie nie tylko w kontekście ochrony danych osobowych członków komisji ale również ograniczenie potencjalnych konfliktów między pracownikiem zarzucającym mobbing a członkami komisji, którzy głosowali przeciwko uznaniu danego przypadku za mobbing.

Uwaga

Pracownik zarzucający mobbing ma prawo do informacji w zakresie decyzji komisji antymobbingowej – czy komisja ostatecznie potwierdziła zjawisko mobbingu czy też nie. Nie oznacza to jednak bezwzględnego dostępu do wszystkich dokumentów wytwarzanych przez komisję, w tym dostępu do danych osobowych członków komisji.

Reasumując …

… obowiązkiem każdego pracodawcy, w tym placówki edukacyjnej jest przeciwdziałanie mobbingowi. W braku szczegółowych regulacji obowiązek ten realizowany jest w ramach wewnętrznych procedur antymobbingowych, które powinny określać między innymi kwestie proceduralne związane z funkcjonowanie komisji antymobbingowej. Uwzględniając powyższe, kwestie udostępniania protokołu głosowania czy innych dokumentów wytwarzanych przez komisję powinny wynikać z procedury antymobbingowej. Niezależnie od powyższego najlepszym rozwiązaniem jest

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Ma na swoim koncie współpracę m.in. z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Dolnośląską Komisją Ochrony Pracy oraz czołowymi firmami wydawniczymi. Jest m.in. współautorem komentarza do Kodeksu pracy, autorem komentarza do ustawy o PIP, jak również komentarzy do kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do Kodeksu pracy.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x