Zgubiona przesyłka problemem administratora – wyrok WSA w Warszawie

Dodano: 25 lipca 2022
zgubienie przesyłki kara UODO

O zgubieniu korespondencji zawierającej dane osobowe klientów przez firmę kurierską klienci ci powinni zostać zawiadomieni. Obowiązek ten spoczywał na nadawcy czyli Banku Millenium. Do takich wniosków doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 1 lipca 2022 r. II SA/Wa 4143/21.

Wyciek danych klientów banków w wyniku zgubienia korespondencji

Przypomnijmy, że na Bank Millennium S.A. została nałożona kara za niezawiadomienie podmiotów danych o ich wycieku. Do zdarzenia doszło w następstwie zgubienia przez firmę kurierską korespondencji zawierającej dane osobowe klientów banków. Były to następujące dane:

  • imiona i nazwiska,
  • numery PESEL,
  • adresy zameldowania,
  • numery rachunków bankowych,
  • numery identyfikacyjne nadawane klientom banku.
Uwaga

Kara w wysokości ponad 363 tys. zł została wymierzona z uwagi na rezygnację z zawiadomienia, które z kolei była podyktowana niewłaściwą oceną ryzyka związanego z naruszeniem przez bank. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj>>

WSA: naruszenie ochrony danych było niewątpliwe

Kara ta jak na polskie realia była stosunkowo wysoka. Teraz zaś skarga na decyzję Prezesa UODO została oddalona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, a w konsekwencji wspomnianą karę podtrzymano. Jakie wnioski można wysnuć z uzasadnienia sądu? Otóż w ocenie sądu niewątpliwie doszło do naruszenia ochrony danych.

Uwaga

Utrata kontroli nad przetwarzanymi dokumentami osobowymi w wyniku ich zagubienia przez podmiot przetwarzający jest naruszeniem ochrony danych. Naruszeniem ochrony danych może być także przypadek, w którym administrator nie może wykluczyć dostępu osób nieuprawnionych do tych danych z uwagi na brak informacji.

Sąd wskazał, że powstało w tej sytuacji ryzyko nieuprawnionego ujawnienia danych osobowych, a więc dane osobowe straciły poufność. Tym bardziej, że bank do tej pory nie ma informacji, co stało się z dokumentami znajdującymi się w zaginionej przesyłce. Nie może więc z całą pewnością stwierdzić, że nikt nieuprawniony nie uzyskał do nich dostępu.

W ocenie sądu bank źle ocenił ryzyko

Sąd ocenił też, że ryzyko dla praw i wolności podmiotów danych w następstwie opisywanego naruszenia było wysokie. Ocena przeprowadzona przez bank była więc niewłaściwa i skutkowała niedoszacowaniem ryzyka.

Kto jest ADO – nadawca czy firma kurierska

W sprawie poruszono także wątek administratora. Czy był nim bank, czy też operator pocztowy (a właściwie firma kurierska)? Rozstrzygnięcie tej kwestii jest kluczowe w kontekście obowiązku zgłoszenia naruszenia.

Uwaga

Obowiązek zgłoszenia naruszenia do Prezesa UODO i podmiotów danych spoczywa na administratorze a nie podmiocie przetwarzającym. Przeczytaj także: Zgłoszenie naruszenia ODO – do organu nadzorczego i podmiotów danych (porównanie)

W ocenie sądu to Bank Millennium był administratorem danych osobowych, których dotyczyło naruszenie. Po stronie banku leżało bowiem określenie celów i sposób przetwarzania danych osobowych znajdujących się wewnątrz korespondencji. Firma kurierska nie miała nawet dostępu do tych danych.

Uwaga

Firma kurierska jest administratorem danych osobowych jedynie w zakresie danych osobowych widniejących w miejscach dla niej dostępnych np. na kopercie.

Dlatego to właśnie bank powinien zawiadomić o naruszeniu podmioty danych.

Źródło:
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Warszawie z 1 lipca 2022 r. (II SA/Wa 4143/21).

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x