Aktualny

Retencja danych w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji – co powinno się zmienić po wyroku TSUE

Dodano: 3 października 2025
Retencja danych w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji – co powinno się zmienić po wyroku TSUE

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 30 stycznia 2024 r. kwestionuje obecne zasady przechowywania danych osobowych w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji. Prezes UODO wezwał Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do wprowadzenia zmian w prawie, aby zapewnić zgodność przetwarzania danych w KSIP z dyrektywą 2016/680 oraz Kartą Praw Podstawowych.

Wyrok TSUE a przetwarzanie danych w KSIP

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. w sprawie C-118/22 Direktor na Glavna direktsia „Natsionalna politsia” pri Ministerstvo na vatreshnite raboti – Sofia stwierdził, że przepisy pozwalające Policji przechowywać dane osobowe – w tym biometryczne i genetyczne – aż do śmierci osoby, której dotyczą, bez obowiązku okresowego przeglądu zasadności tego przetwarzania, naruszają prawo unijne. TSUE wskazał, że takie przepisy ingerują w prawa podstawowe zagwarantowane w art. 7 i 8 Karty Praw Podstawowych UE oraz w dyrektywie 2016/680.

Dane biometryczne i długotrwała retencja a ochrona prywatności

Zgodnie z orzecznictwem TSUE, dane osobowe nie mogą być przechowywane dłużej niż jest to niezbędne do celów, dla których zostały zgromadzone. Obowiązek państw członkowskich obejmuje:

  • wprowadzenie okresowych przeglądów danych,

  • usuwanie zbędnych danych,

  • przyznanie podmiotom prawa do skutecznego żądania usunięcia danych.

Brak takich regulacji w odniesieniu do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji (KSIP) powoduje, że obecne przepisy polskie są sprzeczne z prawem unijnym.

Uwagi Prezesa UODO do ustawy o Policji

Prezes UODO Mirosław Wróblewski podkreślił, że obowiązujące przepisy ustawy o Policji nie zawierają:

  • maksymalnych okresów przechowywania danych w KSIP,

  • katalogu danych przetwarzanych w systemie,

  • jasnych przesłanek usunięcia danych,

  • obowiązku informowania obywatela o odmowie ich sprostowania lub usunięcia.

Co więcej, nowelizacja ustawy o Policji z 2024 r., wprowadzająca obowiązek okresowej weryfikacji nie rzadziej niż co 10 lat, nie realizuje w pełni wymogów dyrektywy 2016/680.

KSIP a prawa osób, których dane dotyczą

Obecne regulacje pozbawiają obywateli instrumentów umożliwiających skuteczne żądanie usunięcia danych osobowych przetwarzanych w KSIP. Decyzję o dalszym przetwarzaniu danych podejmuje Komendant Główny Policji, bez wyraźnego obowiązku uzasadnienia odmowy. UODO wskazał, że jest to sprzeczne z art. 16 dyrektywy 2016/680 oraz z zasadą proporcjonalności wynikającą z Karty Praw Podstawowych UE.

Potrzeba pilnych zmian legislacyjnych

Wystąpienie Prezesa UODO do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji ma na celu doprowadzenie do zmian w prawie krajowym, aby zapewnić:

  • zgodność zasad przechowywania danych w KSIP z prawem unijnym,

  • ochronę prawa do prywatności,

  • przejrzystość procedur w zakresie retencji i usuwania danych policyjnych.

Prezes UODO oczekuje odpowiedzi resortu w terminie 30 dni od skierowanego wystąpienia.

Źródło:

 UODO, znakDPNT.413.11.2025

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x