Aktualny

Konflikt prawa do informacji publicznej i ochrony danych osobowych – konieczność nowelizacji ustawy

Dodano: 19 maja 2025
837b1ee6e1524acbedda311b5b10c54b3e1756b5-xlarge (47)

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazuje na konieczność nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 3 kwietnia 2025 r. (sprawa C-710/23 – Ministerstwo zdravotnictví). W ocenie organu nadzorczego obecne przepisy nie zapewniają wystarczającej ochrony danych osobowych i nie spełniają wymogów określonych w art. 6 ust. 2 oraz art. 86 RODO.

Dotychczasowe przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej nie gwarantują wystarczającej ochrony danych osobowych – tak wynika z analizy Prezesa UODO, który wskazuje na konieczność nowelizacji prawa w świetle najnowszego wyroku TSUE. Trybunał wyraźnie zaznaczył, że państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do precyzyjnego uregulowania relacji między prawem do informacji a prawem do prywatności. W ocenie UODO polskie przepisy nie spełniają obecnych wymogów wynikających z art. 6 ust. 2 oraz art. 86 RODO, co naraża administratorów danych na niepewność interpretacyjną i ryzyko naruszeń. Prezes Urzędu zaapelował do rządu o pilne dostosowanie krajowych regulacji do unijnych standardów.

Konflikt dwóch praw: dostęp do informacji publicznej a ochrona danych osobowych

Trybunał w analizowanym wyroku podkreślił, że państwa członkowskie mogą – i powinny – wprowadzać bardziej szczegółowe regulacje dotyczące przetwarzania danych w celu realizacji zadań w interesie publicznym (art. 6 ust. 1 lit. c i e RODO), zgodnie z art. 6 ust. 2 RODO. W kontekście dostępu do dokumentów urzędowych art. 86 RODO przewiduje możliwość ujawniania danych osobowych zawartych w tych dokumentach wyłącznie na podstawie prawa Unii lub prawa krajowego, przy zachowaniu równowagi między prawem do informacji a prawem do ochrony danych.

Polski kontekst: luka legislacyjna i brak jednoznacznych procedur

Prezes UODO zwraca uwagę, że wskazane przez TSUE standardy należy odnieść przede wszystkim do art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Przepis ten przewiduje ograniczenie prawa do informacji ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy, z wyłączeniem osób pełniących funkcje publiczne. Problemem – jak wskazuje UODO – jest jednak brak bezpośredniego odniesienia tego przepisu do zasad ochrony danych osobowych wynikających z RODO.

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika co prawda, że prawo do ochrony danych osobowych mieści się w pojęciu prawa do prywatności, jednak – zdaniem UODO – nie jest to wystarczające. Przede wszystkim brakuje precyzyjnych przesłanek, na podstawie których administrator miałby ocenić, czy ujawnienie danych osobowych zawartych w dokumentach urzędowych nie narusza prawa do prywatności.

Konsultacja z osobą, której dane dotyczą – standard wyznaczony przez TSUE

W analizowanym orzeczeniu TSUE wskazał, że przed ujawnieniem dokumentów zawierających dane osobowe, administrator powinien – co do zasady – skonsultować się z osobą, której dane dotyczą. Odstępstwo od tej zasady możliwe jest

jedynie w przypadkach, gdy:

  •  konsultacja jest niemożliwa do przeprowadzenia,
  •  wiąże się z niewspółmiernie dużym wysiłkiem,
  •  prowadziłaby do nieproporcjonalnego ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej.

Brak takich procedur w polskich przepisach – w ocenie Prezesa UODO – powoduje, że administratorzy realizujący wnioski o udostępnienie informacji publicznej  działają w warunkach niepewności prawnej. Nie jest bowiem jasne, czy, kiedy i w jakim

trybie należy konsultować udostępnienie danych z osobą, której one dotyczą, ani jakie kryteria należy wziąć pod uwagę przy ocenie ryzyka naruszenia prywatności.

Wnioski i rekomendacje UODO

Prezes UODO konkluduje, że polskie przepisy – w szczególności art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej – nie spełniają wymogów precyzji i przejrzystości, o których mowa w art. 6 ust. 2 RODO. W związku z tym organ postuluje konieczność nowelizacji ustawy w celu:

  •  jednoznacznego uregulowania relacji między prawem do informacji a prawem do ochrony danych,
  •  określenia kryteriów i trybu konsultacji z osobami, których dane mają zostać ujawnione,
  •  zapewnienia zgodności przetwarzania danych z zasadami legalności, rzetelności i przejrzystości.
Uwaga

Konieczna jest szczególna ostrożność przy realizacji wniosków o udostępnienie informacji publicznej zawierającej dane osobowe – aż do momentu wprowadzenia odpowiednich zmian legislacyjnych.

Źródło:

stanowisko Prezesa UODO, DOL.0623.1.202

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x