Obowiązek informacyjny w związku z rozmową telefoniczną - jak przekazać klauzulę informacyjną RODO

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 22 kwietnia 2024
Obowiązek informacyjny w związku z rozmową telefoniczną - jak przekazać klauzulę informacyjną RODO

Już podczas pierwszej rozmowy telefonicznej administrator danych osobowych może pozyskać dane osobowe od swojego rozmówcy. W związku z tym musi on niezwłocznie – jeszcze w trakcie rozmowy telefonicznej – spełnić obowiązek informacyjny. Sprawdź, jak przekazać klauzulę informacyjną RODO w trakcie rozmowy telefonicznej.

Przetwarzanie danych osobowych nie tylko w związku z nagrywaniem rozmów telefonicznych

Gdy administrator nie ma danych osobowych rozmówcy, który kontaktuje się z nim telefonicznie, to pierwszą daną osobową w postaci numeru telefonu pozyskuje on podczas połączenia.

Kolejne dane osobowe są najczęściej uzyskiwane w toku rozmowy telefonicznej. Przetwarzanie danych osobowych może więc mieć miejsce nawet, gdy rozmowa telefoniczna nie jest nagrywana W związku z tym administrator musi spełnić obowiązki związane z ochroną danych osobowych rozmówcy, w tym także obowiązek informacyjny, by nie narazić się na kary pieniężne nakładane przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Jak spełnić obowiązek informacyjny w związku z rozmową telefoniczną – wytyczne w RODO

Art. 13 i 14 RODO regulujące obowiązek informacyjny administratora danych osobowych określają katalog informacji przekazywanych podmiotom danych. Nie wskazują jednak, w jakiej formie administrator danych powinien te informacje przekazywać osobie, której dane dotyczą. W przepisach RODO znajdziemy jednak wymóg, aby informacja taka była udzielona w:

  • zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie,

  • jasnym i prostym językiem (w szczególności gdy informacje są kierowane do dziecka).

Uwaga

Informacje mogą być udzielone:

  • pisemnie (w tym elektronicznie,

  • ustnie (jeśli zażyczyła sobie tego osoba, której dane dotyczą),

  • w inny sposób.

Pełna treść klauzuli informacyjnej w trakcie rozmowy telefonicznej

RODO nie daje gotowych rozwiązań a jedynie ogólne wskazówki jak postępować z danymi osobowymi. Nie sposób więc odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie dotyczące tego, jak powinno wyglądać wykonanie obowiązku informacyjnego podczas rozmowy telefonicznej. Możliwe jest jednak przedstawienie pewnych propozycji. Przede wszystkim administrator może wyrecytować klauzulę informacyjną w pełnej formie.

Uwaga

Niewykluczone jest tu skorzystanie z automatycznej sekretarki przed rozmową.

Warstwowa klauzula informacyjna RODO w rozmowie telefonicznej

Alternatywą jest poinformowanie dosłownie w jednym, dwóch zdaniach o najważniejszych kwestiach (np. o chociażby o tym kto jest administratorem danych osobowych) a następnie wskazanie, że klauzula informacyjna jest dostępna np. pod określonym adresem internetowym. Jest to tzw. warstwowa klauzula informacyjna.

Obowiązek informacyjny a kolejna rozmowa telefoniczna

Jeżeli obowiązek informacyjny został już raz wykonany i żadna z informacji przekazanych w klauzuli nie uległa zmianie to obowiązku nie trzeba ponawiać. Natomiast dla zaistnienia obowiązku żadnego znaczenia nie ma fakt czy rozmówca jest innym urzędnikiem czy też nie.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x