„Wolna amerykanka”, czyli jak nie budować baz marketingowych

Dodano: 8 maja 2017
„Wolna amerykanka”, czyli jak nie budować baz marketingowych

Niektóre firmy prowadzą dość kontrowersyjne działania w celu pozyskania danych osobowych do działań marketingowych. W świetle nowych regulacji unijnego rozporządzenia o ochronie danych może się to okazać realnym zagrożeniem dla prowadzonej działalności. 

Niektóre firmy wykorzystują w swojej działalności kontakty, co do których nie potrafią wylegitymować się informacjami o źródle pochodzenia ani o sposobie ich pozyskania do eksploatowanych baz. Niestety, często są to dane pozyskane z naruszeniem prawa lub z użyciem metod, których stosowania prawo zabrania.

Dla tak stworzonych baz generowana jest automatycznie wysyłka na wszystkie posiadane adresy. Wykorzystywany jest model single opt-in z informacją o rzekomej rejestracji na stronie WWW, a e-maile wysyłane są za pośrednictwem serwisów pośredniczących z odległych zakątków Internetu.

W odpowiedzi na pytanie, skąd podmiot posiada dane konkretnego adresata, pytający otrzymują wymijające odpowiedzi o tym, że dane:

  • „pochodzą z legalnego źródła”,
  • „do ich przetwarzania nie jest wymagana zgoda ani dokumentacja”,
  • „są wylosowane lub generowane automatycznie”,
  • „zostały gdzieś znalezione” itp.

W przypadkach spornych przekazywana jest informacja, że do przekazania danych osobowych konkretnego adresata doszło, ponieważ ktoś wpisał adres w formularzu na stronie WWW podmiotu, możliwe, że przez pomyłkę, ale w związku z brakiem sprzeciwu i działaniem w dobrej wierze podmiot nie miał możliwości sprawdzić, że doszło do pomyłki w użyciu adresu. Podmiot nie zbiera też żadnych rejestrów lub logów związanych z pozyskaniem lub eksploatacją baz danych osobowych, aby uniemożliwić weryfikację zdarzeń.

Uwaga

Aby pozyskiwać dane osobowe w celu prowadzenia działalności marketingowej, oprócz wyboru optymalnego mechanizmu pozyskiwania i rozbudowy baz danych osobowych, konieczne jest, między innymi, spełnienie wielu wymagań formalnych. Trzeba też zorganizować system, który pozwoli na zarządzanie danymi. Gdy to konieczne, należy zebrać odpowiednie zgody na przetwarzanie danych osobowych, udostępnić osobom uprawnionym informacje o danych osobowych i sposobie ich wykorzystywania oraz nadzorować poprawność przetwarzania danych osobowych.

Maciej Kołodziej

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x