Pytanie: Dom kultury otrzymał wniosek o udostępnienie informacji publicznej, w którym zawarto zapytania czy jednostka przeprowadziła audyt bezpieczeństwa informacji w roku 2019 i 2020 na zgodność z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, kto jest odpowiedzialny za przygotowanie w jednostce specyfikacji audytu bezpieczeństwa KRI, a także czy został ustanowiony w jednostce System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI)?
Pytanie: Czy podmiot przetwarzający, przetwarzając dane osobowe administratora tj. jednostki publicznej oraz umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, ma obowiązek dostosować realizowanie przez siebie zadań i wdrożyć u siebie postanowienia obowiązującego w administratora Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji?
Jak wynika z RODO, inspektor ochrony danych powinien posiadać wiedzę nie tylko na temat prawa, ale i praktyk w dziedzinie ochrony danych osobowych. Może ona obejmować np. wiedzę o sposobie tworzenia dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych, sposobach realizacji uprawnień osób, których dane dotyczą (po tym, gdy zgłoszą odpowiednie żądania), umiejętność dokonywania analizy ryzyka, jak również dobierania odpowiednich zabezpieczeń związanych z ochroną informacji. W tym zakresie wymagana jest również wiedza z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Ransomware to wirus komputerowy, którego działanie polega na zaszyfrowaniu plików na zaatakowanym komputerze i w efekcie na zablokowaniu jego działania. Wiąże się to z żądaniem okupu za wydanie klucza do odszyfrowania danych. Sprawdź, jak chronić się przed takim zagrożeniem
Krajowe Ramy Interoperacyjności określają sposoby postępowania podmiotu realizującego zadania publiczne w zakresie doboru środków, metod i standardów wykorzystywanych do ustanowienia, wdrożenia, eksploatacji, monitorowania, przeglądu, utrzymania a także udoskonalania systemu teleinformatycznego wykorzystywanego do realizacji zadań tego podmiotu oraz procedur organizacyjnych. Sprawdź, czy obowiązują one również w jednostkach oświaty.
O wyciek dokumentacji medycznej z placówki nie jest trudno. Co oczywiste, dokumentacja ta zawiera dane osobowe, w tym dane wrażliwe o stanie zdrowia pacjentów. Dlatego kierownictwo placówki medycznej musi wdrożyć rozwiązania mające na celu minimalizację ryzyka wystąpienia tego typu incydentów. Wszak to placówka medyczna jako administrator, niezależnie od odpowiedzialności zawodowej jej personelu, odpowiada za ochronę danych osobowych pacjentów. Duża w tym rola personelu placówki medycznej. Sprawdź, jakie środki bezpieczeństwa wdrożyć względem personelu placówki medycznej, by zabezpieczyć dokumentację medyczną przed wyciekiem.
08.12.2022
© Portal Poradyodo.pl