Zmiany w zakresie doręczeń elektronicznych – co na to RODO

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 14 lipca 2021
Zmiany w zakresie doręczeń elektronicznych – co na to RODO

W październiku w życie wejdą zmiany w zakresie doręczeń elektronicznych. Zmiany te wymagają sprawdzenia, czy poziom bezpieczeństwa przetwarzanych danych w jednostce publicznej jest nadal odpowiedni.

Czego dotyczy nowelizacja

Ustawa z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych w swoim art. 61 zmodyfikowała Kodeks postępowania administracyjnego. Nowelizacja dopuszcza prowadzenie i załatwianie spraw na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się przy tym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.

Uwaga

Zmiany wejdą w życie z dniem 5 października 2021 r.

Generalnie podchodząc do tych zmian należy zauważyć, że dane osobowe będą od tej pory przetwarzane przez organ także w wersji elektronicznej. Samo w sobie nie jest to nowość, bo organy już to do tej pory robiły (np. dysponując elektroniczną książką podawczą czy wykorzystując ePUAP).

Ewolucja a nie rewolucja

Nowością jest natomiast to, że taki sposób doręczania pism będzie dotyczył samego rozpatrywania sprawy. Niemniej jednak nie będzie to miało zasadniczego wpływu na obowiązki administratora i inspektora ochrony danych. Zwłaszcza w przypadku gdy w danym organie z powagą podchodzono do tej pory do środków elektronicznego porozumiewania się na odległość czy dokumentów elektronicznych i w szczególności prawidłowo zabezpieczano dane osobowe przetwarzane w taki sposób.

Warto ponowić analizę ryzyka

Każdy administrator powinien jednak rozważyć przeprowadzenie analizy zgodności procesów przetwarzania danych osobowych z RODO pod kątem zmian w KPA. O co chodzi? RODO nakazuje też administratorowi danych przeanalizowanie skutków podejmowanych operacji przetwarzania danych osobowych dla ochrony danych osobowych. Powinien on więc ocenić ryzyko jakie przetwarzanie danych osobowych może spowodować dla praw i wolności osób, których te dane dotyczą.

Przykład

W niektórych przypadkach może być konieczne sporządzenie oceny skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych a w konsekwencji - przeprowadzenie konsultacji z organem nadzorczym.

Najważniejsze jest jednak to aby administrator - w celu ochrony przetwarzanych danych osobowych - wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania, charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia wynikające z przetwarzania. Dokumentacja ochrony danych w danym organie będzie być może musiała być też rozbudowana o niektóre nowe elementy, związane z doręczeniami (np. zmieni się wyliczenie systemów informatycznych, udzielone dostępy).

Uwaga

Nie obejdzie się też z pewnością bez przeanalizowania zgodności z RODO dotychczas stosowanych formularzy zgód i klauzul informacyjnych.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x