Kontrola trzeźwości pracowników w kontekście RODO – już niebawem nowe przepisy

Dodano: 8 sierpnia 2022
kontrola trzeźwości

Prawdopodobnie niebawem doczekamy się uregulowania zasad kontroli trzeźwości. To bardzo ważne narzędzie pracodawcy, które wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. Nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca tej kwestii jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie. Sprawdź, jak zostanie uregulowana kontrola trzeźwości pracowników w kontekście RODO.

Kontrola trzeźwości to przetwarzanie danych osobowych

Kontrola trzeźwości pracowników wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. Informacja o trzeźwości stanowi bowiem daną osobową. Co więcej, jest to dana szczególnej kategorii ujawniająca informacje o stanie zdrowia. Stąd konieczne jest uregulowanie tego zagadnienia na poziomie ustawy. Tak się

Kontrola trzeźwości – w jakich celach

Kontrola trzeźwości i związane z nią przetwarzanie danych osobowych będzie możliwa tylko w razie konieczności:

  • zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób,
  • ochrony mienia pracodawcy.
Uwaga

Jedynie w takich celach będzie można przetwarzać dane osobowe w związku z kontrolą trzeźwości pracowników.

Będzie można kontrolować nie tylko pracowników

Pracodawca będzie mógł kontrolować trzeźwość nie tylko pracowników. Kontrolą będzie można objąć współpracowników wykonujących czynności na rzecz zatrudniającego:

  • na podstawie umów cywilnoprawnych,
  • w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrola trzeźwości – w jaki sposób

Pracodawca będzie przeprowadzał kontrolę trzeźwości pracownika na dwa sposoby, a mianowicie:

  • przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego,
  • za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.

Pracodawca musi uregulować zasady kontroli trzeźwości

Sposoby te zostaną doprecyzowane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Natomiast szczegóły dotyczące kontroli trzeźwości zostaną ujęte przez pracodawcę w:

  • układzie zbiorowym,
  • regulaminie pracy,
  • obwieszczeniu.
Uwaga

Pracodawca będzie musiał określić:

  • grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości,
  • sposób jej przeprowadzenia, w tym rodzaju wykorzystywanego urządzenia,
  • czas i częstotliwość jej przeprowadzania.

Dodatkowy obowiązek informacyjny

O wprowadzeniu zasad kontroli trzeźwości pracodawca będzie musiał poinformować pracowników. Informację trzeba będzie przekazać nie później niż na 2 tygodnie przed rozpoczęciem ich stosowania. Poza tym o zasadach kontroli trzeźwości trzeba będzie zawiadomić każdego nowego pracownika przed dopuszczeniem do pracy.

Uwaga

Wskazana informacja powinna przybrać postać wyciągu ze wspomnianego układu zbiorowego, regulaminu pracy lub obwieszczenia – pisemnego lub elektronicznego.

Pracownik będzie także informowany o przyczynach ewentualnego niedopuszczenia do pracy w przypadku stwierdzenia czy podejrzenia nietrzeźwości.

Jak długo przechowywać informację o wynikach badania

W nowych przepisach zostanie uregulowane miejsce i okres przechowywania informacji o wynikach kontroli trzeźwości. Będzie to zarazem okres retencji znajdujących się w niej danych osobowych. Wspomniana informacja będzie zawierała dane o:

  • dacie, godzinie i minucie badania przeprowadzonego w ramach kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu oraz
  • wyniku tego badania, wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości lub stan po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu.

Informację trzeba będzie złożyć do akt osobowych pracownika. Okres przechowywania wyniesie rok od dnia zebrania danych o badaniu. Jeżeli jednak zostaną one wykorzystane jako podstawa wymierzenia kary porządkowej, wówczas ich usunięcie nastąpi w momencie uznania kary za niebyłą – czyli po roku nienagannej pracy. Oprócz tego okres przechowywania będzie przedłużony do dnia prawomocnego zakończenia postępowania, jeżeli informacja będzie mogła stanowić albo stanie się dowodem w postępowaniu np. cywilnym lub karnym.

Uwaga

Po upływie okresu retencji informacje należy usunąć z akt osobowych i zniszczyć.

Można zażądać zewnętrznego badania trzeźwości

Niezależnie od powyższego pracodawca a także pracownik (w przypadku niedopuszczenia do pracy) będzie mógł zażądać kontroli trzeźwości przez podmiot zewnętrzny. Będzie to badanie metodą nielaboratoryjną przeprowadzane przez organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. Policję). Jeśli zaś:

  • pracownik niedopuszczony do pracy odmówi poddania się badaniu metodą nielaboratoryjną albo
  • stan pracownika niedopuszczonego do pracy wykluczy takie badanie,

wówczas organ będzie mógł zlecić przeprowadzenie badania krwi lub moczu.

Pisemna informacja o wynikach badania będzie składana do akt osobowych i przechowywana przez taki sam czas, jak w przypadku badania wewnętrznego. Będzie ona zawierała

  • imię i nazwisko pracownika,
  • numer PESEL (w razie jego braku rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość),
  • datę, godzinę oraz minutę przeprowadzonego badania,
  • wynik badania.
Źródło:
  • Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x