Kontrola trzeźwości pracowników a RODO – nowe przepisy

Dodano: 6 lutego 2023
bac0ce0227c807267fe6b19623677bc3a3df5928-xlarge (1)

Pracodawca będzie mógł przeprowadzać kontrolę trzeźwości pracowników według nowych reguł, które wejdą w życie po 2 tygodniach od ogłoszenia nowelizacji Kodeksu pracy. Nowelizacja ta została właśnie podpisana przez Prezydenta. Pracodawca będzie w związku z tym przetwarzał dane osobowe pracowników. Dowiedz się, jak będzie wyglądała kontrola trzeźwości pracowników w kontekście RODO.

Wewnętrzna kontrola trzeźwości w zakładzie pracy

Nowością jest możliwość wprowadzenia kontroli trzeźwości w zakładzie pracy. Pracodawca może sam kontrolować trzeźwość pracowników, gdy jest to konieczne do zapewnienia:

  • ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób,

  • ochrony mienia.

Co istotne, kontrola trzeźwości może dotyczyć także osób współpracujących na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W takich przypadkach można przeprowadzać wewnętrzne badanie trzeźwości, które będzie odbywało się z wykorzystaniem metod nielaboratoryjnych, przy pomocy urządzenia typu alkomat.

Uwaga

Zasady wewnętrznej kontroli trzeźwości, a mianowicie:

  • grupy pracowników objętych kontrolą,

  • rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli,

  • czas i częstotliwość jej przeprowadzania,

  • inne kwestie dotyczące sposobu przeprowadzania kontroli

będą ustalane w układzie zbiorowym, regulaminie pracy albo obwieszczeniu.

Analogiczne rozwiązania dotyczą badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu.

Przetwarzanie danych osobowych w związku z kontrolą trzeźwości

Oczywiście badanie trzeźwości wiąże się z przetwarzaniem przez pracodawcę informacji, w tym danych osobowych. Pracodawca przetwarza bowiem informacje o:

  • dacie, godzinie i minucie badania,

  • wyniku badania wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości

Mogą być one przetwarzane wyłącznie w celach, w jakich wprowadzono badanie trzeźwości.

Jak długo przechowywać informacje z badania trzeźwości

Informacje w tym dane osobowe dotyczące badania trzeźwości przechowuje się w aktach osobowych pracownika nie dłużej niż przez 1 rok od dnia ich zebrania. Z kolei w przypadku wymierzenia pracownikowi kary porządkowej w związku z nietrzeźwością są one przechowywane do momentu uznania kary za niebyłą. Jeżeli jednak:

  • informacje te mogą stanowić lub stanowią dowód w postępowaniu,

  • pracodawca jest stroną tego postępowania lub powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania,

okres retencji jest wydłużany do czasu prawomocnego zakończenia tego postępowania. Oczywiście konieczne będzie tu stosowanie ogólnych zasad ochrony danych osobowych przewidzianych w RODO.

Uwaga

Po upływie tych okresów informacje dotyczące badania trzeźwości należy usunąć.

Zewnętrzna kontrola trzeźwości – dane osobowe pracownika w wynikach badania

W nowych przepisach przewidziano także możliwość zlecenia zewnętrznego badania trzeźwości, przeprowadzanego przez organ powołany do ochrony porządku publicznego, a mianowicie policję. Takiego badania może zażądać zarówno pracodawca, jak i pracownik, u którego w wyniku wewnętrznego badania stwierdzono stan nietrzeźwości lub po spożyciu alkoholu.

Także w takim przypadku przetwarzane będą dane osobowe badanego pracownika. Pracodawca będzie bowiem otrzymywał pisemną informację zawierającą:

  • imię i nazwisko osoby badanej,

  • jej numer PESEL (w przypadku jego braku – serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość)

  • datę, godzinę oraz minutę przeprowadzonego badania,

  • wynik badania.

Uwaga

Taka informacja będzie przechowywana w aktach osobowych pracownika na takich samych zasadach, jak informacja o wyniku wewnętrznego badania trzeźwości.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x