Domyślność cyfrowa w urzędach – będą nowe przepisy

Dodano: 14 czerwca 2023
f4a26f4e447475ad2edcc9a7c2f7f70747ecdf57-xlarge (1)

Czekają nas istotne zmiany w funkcjonowaniu organów administracji publicznej, w tym w postępowaniu administracyjnym. Wiążą się ona z elektronizacją funkcjonowania podmiotów publicznych. Nowe przepisy zmierzają do wdrożenia reguły domyślności cyfrowej w urzędach. Sprawdź, jakie rozwiązania przewidziano w projekcie nowej ustawy.

7 reguł domyślności cyfrowej

Zasada domyślności cyfrowej ma ułatwić kontakt z urzędami i załatwianie spraw drogą elektroniczną. Dlatego ustawa, której projekt został właśnie opublikowany, zmierza do uchylenia rozwiązań, które wymagają załatwiania spraw wyłącznie drogą papierową. Nowe rozwiązania prawne zostały opracowane w duchu następujących zasad.

Zasada prymatu komunikacji elektronicznej

Każdy obywatel ma mieć możliwość złożenia dokumentu w postaci elektronicznej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zasada jednoczesnego dopuszczenia stosowania podpisów państwowych w przypadku stosowania podpisu kwalifikowanego w usługach publicznych

Każdy dokument wnoszony do organu administracji publicznej może być podpisany wybranym przez obywatela podpisem elektronicznym:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym,

  • podpisem zaufanym,

  • podpisem osobistym.

Zasada jednego źródła danych

Dane przetwarzane przez organy administracji publicznej powinny być zgromadzone w jednym rejestrze dostępnym dla tych organów.

Zasada nadrzędności wewnątrzadministracyjnego obiegu danych

W każdym systemie teleinformatycznym powinna być zapewniona możliwość przekazywania danych innym organom na potrzeby realizowanych przez te podmioty zadań publicznych.

Zasada jednokrotnego przekazania danych

Organy powinny żądać przekazania danych przez obywateli w jednej postaci. Nie można np. żądać podania na papierze danych podanych już elektronicznie.

Zasada jednolitej komunikacji

Informacje i elektroniczne usługi publiczne udostępniane przez organy administracji publicznej powinny być prezentowane obywatelom w systemie IT według ujednoliconego standardu.

Zasada racjonalnego finansowo przetwarzania danych

Nowe przepisy zmierzają do zmniejszenia liczby systemów teleinformatycznych, a w konsekwencji do redukcji kosztów utrzymania administracji publicznej.

Aby zrealizować te reguły, w projekcie przewidziano następujące rozwiązania:

  • jednolita definicja rejestru publicznego – dotyczy każdego zbioru danych o uporządkowanej strukturze prowadzonego przez podmiot realizujący zadania publiczne;

  • na nowo zdefiniowana interoperacyjność i Krajowe Ramy Interoperacyjności (KRI), dana, dana referencyjna, referencyjny rejestr publiczny;

  • nowa definicja – Architektura Informacyjna Państwa (to formalny opis zorganizowania systemów teleinformatycznych i zasobów informacyjnych państwa, relacji między nimi oraz metod zarządzania ich rozwojem);

  • kolejne nowe pojęcie - elektroniczna usługa publiczna (działanie podejmowane przez podmiot realizujący zadania publiczne, realizowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, polegające na umożliwieniu usługobiorcy realizacji obowiązku lub uprawnienia określonego przepisem prawa);

  • zasady prowadzenia rejestru publicznego (rejestr ma być prowadzony w systemie IT, zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymiany danych w postaci elektronicznej; podmiot publiczny musi zapewnić kompletnoś

  • , aktualnoś

  • , dostępnoś

  • cyfrową i zgodnoś

  • z obowiązującym prawem danych przetwarzanych w rejestrze oraz do dostarczania danych do tego rejestru oraz udostępniania danych z tego rejestru drogą elektroniczną);

  • obowiązek korzystania z danych referencyjnych przy realizacji zadań publicznych przez podmiot publiczny;

  • powstanie Komitetu do spraw Cyfryzacji, który zastąpi dotychczas funkcjonujący Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji.

Domyślność cyfrowa w postępowaniu administracyjnym

Kolejne zmiany wprowadzają domyślność cyfrową w postępowaniu administracyjnym:

  • czynny udział strony w postępowaniu administracyjnym będzieć realizowany także elektronicznie (nowelizacja art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego),

  • organy administracji publicznej powinny działać w oparciu o posiadane przez siebie dane oraz dane zgromadzone przez inne organy administracji publicznej, w szczególności o dane z referencyjnych rejestrów publicznych (będą więc ograniczać niezbędnego minimum swoje żądania, w zakresie dostarczania danych, kierowane do stron oraz innych uczestników postępowań),

  • w przypadku konieczności pozyskania danych od strony lub innego uczestnika postępowania, organy musi dążyć do zapewnienia zapewniających minimalną uciążliwość takiego przekazania,

  • wprowadzona zostanie zasada prowadzenia i załatwiania spraw przy wykorzystaniu pism utrwalonych w postaci elektronicznej (w tym także z wykorzystaniem elektronicznych usług publicznych),

  • gdy do załatwienia sprawy wymagane będzie osobiste stawiennictwo, wówczas będzie można skorzystać ze środków komunikacji na odległość umożliwiających jednoczesną transmisję dźwięku i obrazu,

  • wnoszenie podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń) będzie możliwe drogą elektroniczną - na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej,

  • strona będzie miała możliwość uzyskania dostępu do elektronicznych kopii pism w postaci elektronicznej oraz zapisów dźwięku i obrazu, które zostały sporządzone na potrzeby sprawy,

  • świadka będzie można przesłuchać przy użyciu środków porozumiewania się na odległość umożliwiających jednoczesną transmisję dźwięku i obrazu,

Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ich ogłoszenia.

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x