Na jakiej podstawie jednostka publiczna może przetwarzać dane dłużników

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 19 czerwca 2018
Na jakiej podstawie jednostka publiczna może przetwarzać dane dłużników
Pytanie:  Na jakiej podstawie prawnej można przetwarzać dane kontrahentów/najemców w celu dochodzenia ewentualnych roszczeń bądź obrony przed roszczeniami wynikającymi z zawartej umowy? Jaka jest podstawa prawna takiego przetwarzania przez organy publiczne, jeżeli w ramach swoich zadań nie mogą korzystać one z art. 6 ust. 1 lit. f RODO – przetwarzanie na podstawie prawnie uzasadnionych interesów administratora danych?
Odpowiedź: 

Jednostka publiczna może przetwarzać dane osobowe w celu windykacji należności na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO) przetwarzanie danych osobowych jest zgodne z prawem, gdy jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy. W mojej ocenie przetwarzanie danych osobowych do celów windykacji mieści się jednak w art. 6 ust. 1 lit. f RODO, czyli jest dozwolone, gdy jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora. Bez wątpienia takim prawnie uzasadnionym interesem jest windykacja wierzytelności z umowy.

Tym samym można – bez zgody dłużnika – przypominać mu lub wzywać go do zapłaty zaległości w drodze wiadomości SMS lub rozmowy telefonicznej. Należy jednak pamiętać, że przesadne natężenie takich działań może wyczerpywać znamiona przestępstwa określonego w art. 190a § 1 Kodeksu karnego, tj. stalkingu (uporczywego nękania innej osoby, które wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność).

Artykuł 6 ust. 1 zdanie ostatnie RODO stanowi, że przesłanka prawnie uzasadnionego interesu „nie ma zastosowania do przetwarzania, którego dokonują organy publiczne w ramach realizacji swoich zadań”. Nie oznacza to jednak całkowitego wyłączenia tej przesłanki w odniesieniu do organów publicznych, a tylko do tej części ich działalności, która wynika z „realizacji swoich zadań”. Chodzi tu więc o klasyczne odróżnienie imperium(w przypadku, którego powoływanie się na art. 6 ust. 1 lit. f RODO nie jest możliwe) i dominium– sferę prawa cywilnego, gdzie organ publiczny występuje jako zwykły uczestnik obrotu cywilnoprawnego i może się powoływać na przesłankę prawnie uzasadnionego interesu.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x