Przed rozpoczęciem przetwarzania danych osobowych administrator ma w określonych okolicznościach obowiązek dokonać oceny skutków dla ochrony danych (DPIA). Prawidłowo przeprowadzona ocena skutków dla ochrony danych może być skutecznym narzędziem dla administratora danych usprawniającym zarządzanie ochroną danych. Dla wielu podmiotów konieczność realizacji takiej oceny będzie wiązała się z kosztami finansowymi m.in. związanymi z zastosowanymi środkami bezpieczeństwa. Z drugiej strony odpowiedzialność za błędy w ocenie skutków lub jej nieprzeprowadzenie ponosi niestety wyłącznie administrator, nawet jeżeli powierzył on dokonanie tej oceny innemu wyspecjalizowanemu podmiotowi. Sprawdź, jak wygląda procedura oceny skutków dla ochrony danych osobowych.
Dokumenty udostępniane jako informacja publicznych podlegają anonimizacji przede wszystkim ze względu na ochronę prywatności. Podmiot publiczny musi więc anonimizować dokumenty z danymi osobowymi, zanim udostępni je w charakterze informacji publicznej. Wymóg anonimizacji wynika zarówno z ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i z RODO. Sprawdź, jak może wyglądać anonimizacja danych z dokumentów.
Privacy by design to obok reguły privacy by default jedna z podstawowych zasad RODO. Jest to inaczej zasada prywatności w fazie projektowania. Zgodnie z nią administrator danych musi zastosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. Innymi słowy, musi on na etapie projektowania, a więc jeszcze przed rozpoczęciem przetwarzania uwzględnić w odpowiednim zakresie ochronę danych osobowych i wdrożyć stosowne środki bezpieczeństwa danych.
Pracodawca może zobligować pracownika do prowadzenia firmowej strony internetowej. Oczywiście może to wiązać się z przetwarzaniem danych osobowych. Czy pracownicy mogą wykorzystywać w tym celu prywatne komputery? Jakie środki bezpieczeństwa danych warto wprowadzić w takim przypadku w celu ochrony danych osobowych?
W czerwcu bieżącego roku już blisko 10 milionów aktywnych użytkowników korzystało z aplikacji mObywatel, a liczba ta stale rośnie. Aplikacja wciąż się rozwija i dodawane są do niej nowatorskie funkcje. Dnia 21 lipca 2025 roku Prezydent RP podpisał ustawę uchwaloną 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy o aplikacji mObywatel oraz niektórych innych ustaw. Wśród nowych funkcji znalazły się mStłuczka, wirtualny asystent, jeszcze więcej cyfrowych dokumentów oraz podpisy elektroniczne. Wszystkie nowości mają jeden wspólny cel: pozwolić załatwić więcej spraw, szybciej i wygodniej - bez wychodzenia z domu. Ale pojawia się pytanie – co z prywatnością danych osobowych?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl