Pełnomocnik ochrony danych osobowych a kontrola UODO

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 6 maja 2021
Pełnomocnik ochrony danych osobowych a kontrola UODO

Prezes UODO może mieć styczność z administratorem w wielu przypadkach. Przede wszystkim ma to miejsce w przypadku kontroli, ale też rozpatrywania skargi czy zatwierdzania kodeksu postępowania na kilka różnych sposobów (np. kontrola, rozpatrywanie skargi, zatwierdzanie kodeksu postępowania). Oznacza to, że postępowania w tych sprawach także rządzą się swoimi odmiennymi regulacjami. Warto też mieć na względzie, że każdy przypadek nieprawidłowości w przetwarzaniu danych osobowych jest rozpatrywany właśnie przez organ nadzorczy. Dlatego właśnie warto w kontaktach z Prezesa UODO rozważyć skorzystanie z pełnomocnika. Koniec

Od kiedy warto skorzystać z pomocy pełnomocnika

Skorzystanie ze wsparcia pełnomocnika jest wskazane już na pierwszym etapie kontaktów z Prezesem UODO. Powołanie pełnomocnika ad hoc, na ostatnią chwilę, nie jest dobrym pomysłem. Wręcz przeciwnie, zalecane jest, by pełnomocnik został zgłoszony już na etapie

postępowania kontrolnego albo przynajmniej postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych. Wstąpienie pełnomocnika do sprawy na późniejszym jej etapie może spowodować, że niektórych czynności nie będzie można już sprostować czy przeprowadzić, gdyż upłynęły terminy na ich dokonanie, o których strona występująca bez profesjonalnego pełnomocnika mogła nie wiedzieć czy o których po prostu zapomniała w natłoku obowiązków.

Przykład

Przykład

Powołanie pełnomocnika jedynie w celu sporządzenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Prezesa UODO, gdy nie było go na etapie postępowania administracyjnego to złe rozwiązanie. Oznacza to bowiem krótszy czas na zapoznanie się ze sprawą i sporządzenie odpowiedniej skargi, ale także najprawdopodobniej wyższe koszty.

Pełnomocnik ochrony danych osobowych, czyli kto

Postępowanie przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych toczy się na bazie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Dlatego musimy sięgnąć do art. 32 Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z tym przepisem strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. To oznacza, że pełnomocnikiem administratora na tym etapie może być każdy, byleby posiadał zdolność do czynności prawnych.

Natomiast już na etapie składania skargi do sądu administracyjnego pełnomocnikiem może być jedynie:

  • adwokat lub radca prawny,
  • inny skarżący lub uczestnik postępowania,
  • małżonek, rodzeństwo, wstępni lub zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku przysposobienia,
  • inne osoby, jeżeli przewidują to przepisy szczególne,
  • pracownik jednostki albo jej organu nadrzędnego (w przypadku osoby prawnej lub przedsiębiorcy, w tym nieposiadającego osobowości prawnej, a także państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej).
Uwaga

Na etapie składania skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego obowiązuje przymus adwokacko-radcowski. Oznacza to, że skargę może złożyć tylko adwokat lub radca prawny.

Jaka forma pełnomocnictwa

Generalnie pełnomocnictwo może być:

  • sporządzone na piśmie,
  • sporządzone w formie dokumentu elektronicznego albo
  • zgłoszone do protokołu.
Uwaga

Pełnomocnictwo w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone:

· kwalifikowanym podpisem elektronicznym,

· podpisem zaufanym ePUAP albo

· podpisem osobistym.

Pełnomocnictwo składa się:

  • w oryginale lub
  • w postaci urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa.

Jak uwierzytelnić pełnomocnictwo

Czasami może zajść konieczność uwierzytelnienia odpisu pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.

Uwaga

W przypadku pełnomocnictwa sporządzonego w formie dokumentu elektronicznego uwierzytelnienie polega na opatrzeniu odpisu:

· kwalifikowanym podpisem elektronicznym,

· podpisem zaufanym,

· podpisem osobistym.

Odpisy pełnomocnictwa lub odpisy innych dokumentów wykazujących umocowanie uwierzytelniane elektronicznie są sporządzane w określonych formatach danych tj. .docx, .txt, .rtf, .pdf, .xls czy .odt.

Niewykluczone ogólne pełnomocnictwo

Pełnomocnictwo może mieć charakter ogólny i obejmować różne czynności dokonywane przed organem. Jest to generalne pełnomocnictwo do prowadzenia spraw administracyjnych danego podmiotu, w tym także spraw z zakresu ochrony danych osobowych. W każdym przypadku musi być ono udzielone przez osobę uprawnioną do reprezentowania administratora.

Przykład

Pełnomocnictwa można udzielić do poszczególnych czynności

Z drugiej strony możliwe jest udzielenia pełnomocnictwa szczególnego. Jest ono udzielane do:

  • określonej sprawy przed Prezesem UODO albo
  • określonej czynności prawnej związanej z ochroną danych osobowych czy czynnością procesową przed Prezesem UODO.
Przykład

Możliwe jest powołanie pełnomocnika w przypadku dokonania zawiadomienia o wyznaczeniu inspektora ochrony danych. Jeżeli zawiadomienie o wyznaczeniu IOD ma być dokonane przez pełnomocnika, to pełnomocnictwo powinno zostać udzielone w formie elektronicznej (art. 10 ust. 2 ustawy o ochronie danych osobowych). Pełnomocnictwo (np. dokument w formie Worda) powinno być więc opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez osobę upoważnioną do reprezentowania administratora.

Nie ma obowiązującego wzoru pełnomocnictwa dla takiego zgłoszenia. Z jego treści powinno jednak wynikać upoważnienie do dokonania zgłoszenia.

Uwaga

Jak wskazał Prezes UODO, zawiadomienia o wyznaczeniu inspektora ochrony danych może dokonać pełnomocnik ujawniony w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Taki pełnomocnik nie musi przesyłać pełnomocnictwa właśnie z uwagi na wpis w CEIDG. W innych przypadkach do zgłoszenia należy dołączyć podpisane pełnomocnictwo w formie elektronicznej.

Konieczna opłata od pełnomocnictwa

Gdy czynność dokonywana jest przez pełnomocnika, należy uiścić opłatę skarbową.

Uwaga

W przypadku postępowania przed Prezesem UODO opłatę skarbową uiszcza się w kasie Urzędu Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy lub na konto bankowe Prezesa UODO dostępne pod linkiem: https://www.srodmiescie.warszawa.pl/strona-21-konta_bankowe.html. W tytule wpłaty, wraz z treścią – opłata skarbowa za pełnomocnictwo – należy zamieścić skrót PUODO, dowód uiszczenia tej należności zaś przesłać do Urzędu Ochrony Danych Osobowych jako załącznik do formularza.

Opłata skarbowa nie jest uiszczana m.in.:

  • w przypadku pełnomocnictwa udzielonego na rzecz małżonka, wstępnego, zstępnego lub rodzeństwa,
  • gdy mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt. 1-5 ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej np. jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pożytku publicznego.

Pełnomocnik danych osobowych – jak go wybrać

Wybór właściwego pełnomocnika nie powinien być pochopny czy nieprzemyślany. Należy wykonać następujące czynności.

  • sprawdzenie rynku,
  • zasięgnięcie opinii u znajomych lub rodziny,
  • rozeznanie w tym, czy kandydat na pełnomocnika specjalizuje się w sprawach z zakresu ochrony danych osobowych,
  • stwierdzenie, czy dana osoba ma uprawnienia radcy prawnego lub adwokata (przy czym, jak już wskazano nie są one konieczne w postępowaniu przed Prezesem UODO).

6 korzyści wiążących się ze skorzystaniem z pełnomocnika

Dlaczego warto skorzystać z pełnomocnika danych osobowych? Zalety tego rozwiązania prezentujemy poniżej.

L.p. Korzyści

1. Pełnomocnik ma czas na prowadzenie postępowania, gdyż za ten czas mu się płaci; tymczasem zarząd spółki z o.o. czy kierownictwo szpitala tym czasem nie dysponuje. Pełnomocnik zmniejsza zaangażowanie klienta w prowadzenie postępowania – klient ma z nim styczność rzadziej i to nie bezpośrednio. Nie musi samodzielnie stawiać się przed Prezesem UODO, odbierać i wysyłać korespondencji.

2. Pełnomocnik potrafi spojrzeć na sprawę z dystansu. Odbierając korespondencję, nie tylko przekaże jej treść klientowi, ale także od razu podzieli się pierwszymi przemyśleniami. Tymczasem podmioty działające bez klienta, bezpośrednio po otrzymaniu pisma i nie zrozumiawszy w pełni jego treści, potrafią niepotrzebnie pesymistycznie oceniać konkretną decyzję czy wezwanie ze strony organu. To tylko pogłębia stres, którego oszczędzi powołanie pełnomocnika.

3. Pełnomocnik to także komfort i wsparcie psychiczne, gdy dochodzi już do rozprawy administracyjnej lub później do rozprawy przed sądem administracyjnym. Poza tym profesjonalny pełnomocnik będący przy stronie np. na sali sądowej podpowie, jak należy się zachować, aby sobie nie zaszkodzić.

4. Pełnomocnik dysponuje doświadczeniem w tego typu sprawach, którego może brakować administratorowi.

5. Dzięki pełnomocnikowi możliwe jest opracowanie długotrwałej, spójnej strategii prowadzenia postępowania.

6. Pełnomocnik będzie mógł wyłapać różnego rodzaju uchybienia w prowadzeniu postępowania, których dopuścił się organ nadzorczy. Przykładami takich sytuacji jest nieprawidłowe doręczenie pisma, naruszenie terminu rozpatrzenia sprawy czy błędne niedopuszczenie dowodu wnioskowanego przez stronę. Pozwala na to jego doświadczenia i wiedza dotycząca przebiegu danego postępowania.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x