Prowadzenie działań marketingowych wiąże się naturalnie z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przepisach RODO nie przewidziano wprawdzie odrębnej podstawy przetwarzania danych w tym celu. Mimo tego możliwość przetwarzania danych w celach marketingowych bez uzyskiwania zgody na to przetwarzanie. Sprawdzamy, jak prowadzić marketing w zgodzie z RODO.
Nakładając karę za naruszenie RODO, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych musi brać pod uwagę liczne kryteria związane m.in. z działaniami administratora danych osobowych po naruszeniu. Kryteria te przesądzają o tym, czy Prezes UODO wymierzy karę pieniężną, a jeśli tak, to w jakiej wysokości.
Analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych to bezwzględny i podstawowy obowiązek każdego administratora. Co więcej, nie jest to jednorazowe działanie. Jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie może prowadzić do nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych, a w konsekwencji do ich wycieku i odpowiedzialności administratora, z karami UODO włącznie. Jak przeprowadzić analizę ryzyka w organizacji? RODO nie zawiera odpowiedzi na to pytanie. Sprawdź, jak przeprowadzić analizę ryzyka z uwzględnieniem wytycznych ENISA.
Akt o usługach cyfrowych ma stanowić pierwszą na świecie regulacją cyfrową, która nakłada na firmy cyfrowe w całej Unii Europejskiej odpowiedzialność za treści zamieszczane na ich platformach. Niektóre przepisy aktu, dotyczące bardzo dużych platform i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych, stosuje się już od 16 listopada 2022 r. (np. przepisy o obowiązkach sprawozdawczych, niezależnych audytach i prowadzeniu czynności sprawdzających). Natomiast od 17 lutego 2024 r. akt o usługach cyfrowych znajdzie bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym. Warto wiedzieć, co oznacza on dla krajowych podmiotów.
Od 15 lutego 2024 r. w szkołach i placówkach oświatowych, ale też w niektórych innych organizacjach obowiązywać będą standardy ochrony małoletnich. W związku z tymi standardami wprowadzone zostaną także nowe zasady weryfikacji niekaralności kandydatów do zatrudnienia i nie tylko. To zaś będzie wiązało się z nowymi procesami przetwarzania danych osobowych.
W styczniu 2023 r. przedstawiono ostateczne brzmienie projektu ustawy dotyczącego ochrony sygnalistów. Znalazły się w nim także obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych sygnalistów. Sprawdź, jakie rozwiązania zakresie RODO względem sygnalistów będziesz musiał wdrożyć w swojej organizacji.
Od 17 listopada 2023 r. istnieje możliwość zastrzeżenia numeru PESEL. Jak następuje takie zastrzeżenie? Czy zastrzeżenie PESEL można uznać za skuteczne rozwiązanie przeciwko bezprawnemu wykorzystywaniu danych osobowych przez oszustów? Czy warto polecić je jako środek bezpieczeństwa na wypadek np. wycieku danych osobowych? Czy samo zastrzeżenie PESEL wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Sprostowanie danych osobowych jest jednym z mniej popularnych praw podmiotów danych. Tymczasem administrator danych osobowych jest zobligowany do ich niezwłocznego sprostowania - z własnej inicjatywy lub na żądanie osoby, która kwestionuje prawidłowość danych osobowych. Opieszałość może nieść za sobą negatywne konsekwencje, o czym przekonał się jeden z banków.
Jednym z przejawów zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych jest profilowanie RODO. W pewnych branżach to niezwykle atrakcyjne rozwiązanie. Proces ten wykorzystywany jest dość często w celu lepszego dostosowywania ofert i produktów do indywidualnych potrzeb konsumenta np. w bankach przy udzielaniu kredytów, firmach ubezpieczeniowych przy ocenie ryzyka ubezpieczeniowego czy nawet w urzędach pracy przy dopasowaniu odpowiednich ofert. Z drugiej strony wymaga ono spełnienia odpowiednich warunków, w zakresie bezpieczeństwa przetwarzania danych i realizacji praw podmiotów danych. Sprawdź, na jakich zasadach zapewnia się ochronę danych osobowych podlegających profilowaniu.
Każdy administrator danych osobowych ma obowiązek wdrażania odpowiednich środków bezpieczeństwa przetwarzania danych. Odpowiednich czyli jakich? RODO nie definiuje takich środków, ale przykładowo wskazuje m.in. pseudonimizację. Z kolei anonimizacja to jedna z metod usunięcia danych osobowych. Zarówno pseudonimizacja jak i anonimizacja są więc narzędziami ochrony danych osobowych. Pseudonimizacja i anonimizacja to pojęcie podobnie brzmiące, a mimo tego istotnie różnią się od siebie. Różnice te przedstawiamy w artykule. Dowiesz się z niego także, jakie są metody i techniki pseudonimizacji, jak i anonimizacji danych.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl