Linie lotnicze z karą za niedotrzymanie terminu usunięcia danych osobowych

Dodano: 16 lutego 2024
85c5a603630e67e71df2cb81ae19b72b1326882e-xlarge (1)

Węgierskie linie lotnicze ukarane zostały karą nagany za spóźnione usunięcie danych osobowych na żądanie. Realizacja żądania usunięcia danych powinna bowiem nastąpić bez zbędnej zwłoki. Przedłużenie tego terminu może nastąpić jedynie w określonych przypadkach

Opieszałość administratora w usunięciu danych osobowych

Jeden z klientów linii lotniczych zażądał usunięcia jego danych osobowych tj. adresu e-mail używanego przez linie w celach marketingu bezpośredniego a także o zaprzestanie wysyłania mu newsletterów. Administrator poinformował o usunięciu e-maila, jednak nadal wysyłał do klienta newslettery.

Uwaga

Samo usunięcie danych miało miejsce dopiero po 8 tygodniach od dnia zgłoszenia żądania.

Usunięcie danych osobowych na żądanie – w jakim terminie

Sprawa trafiła do węgierskiego organu nadzorczego, który stwierdził nieprawidłowości w realizacji praw podmiotów danych. Przede wszystkim wykryto naruszenie art. 12 ust. 3 RODO.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 RODO administrator musi bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 1 miesiąca od otrzymania żądania – udzielić, której dane dotyczą, informacji o działaniach podjętych w związku z jej żądaniem np. usunięcia danych.

Uwaga

W razie potrzeby termin ten można przedłużyć o kolejne dwa miesiące - jedynie z uwagi na skomplikowany charakter żądania lub liczbę żądań. W takim przypadku w terminie miesiąca od otrzymania żądania administrator informuje osobę, której dane dotyczą o takim przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia.

Żądanie usunięcia danych można było zrealizować niezwłocznie

W ocenie węgierskiego organu nadzorczego żądanie skierowane do administratora nie było na tyle skomplikowane (chodziło o usunięcie pojedynczego adresu e-mail), by przekładać termin jego realizacji. Dlatego uznano, że linie lotnicze usunęły dane osobowe z opóźnieniem.

Naruszono zasadę privacy by design

Poza tym stwierdzono, że spółka nie przestrzegała zasady privacy by design. Mimo usunięcia adresu e-mail okazało się bowiem, że skarżący nadal otrzymywał newslettery od administratora (a zatem jego e-mail nadal widniał w bazie newsletterów) – przez 11 dni. To w ocenie węgierskiego organu nadzorczego oznaczało braki w zakresie wymogów ochrony danych w fazie projektowania.

Źródło:

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x