Przetwarzanie daty urodzin klienta do celów marketingowych – czy jest potrzebna jego zgoda

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 19 grudnia 2017
Dokument archiwalny
Przetwarzanie daty urodzin klienta do celów marketingowych – czy jest potrzebna jego zgoda
Pytanie:  Firmy często pozyskują daty urodzenia swoich klientów po to, aby np. przesyłać specjalne życzenia urodzinowe lub informować o specjalnym urodzinowym rabacie do wykorzystania. Jak takie działania mają się ma do zasady minimalizacji, którą wprowadza RODO? Czy nadal będzie można realizować tego typu działania?
Odpowiedź: 

Klient powinien wyrazić swoją zgodę na przetwarzanie daty urodzenia do celów marketingowych, np. przesłania życzeń. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) nie wprowadza w tej kwestii zmian.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę. Zgoda nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści. Zgoda musi być udzielona dobrowolnie i może być odwołana w każdym czasie. Także zgoda na przetwarzanie daty urodzenia klienta powinna spełniać te wymogi. Klient powinien wyrazić swoją zgodę na przetwarzanie daty urodzenia konkretnie na cele marketingowe, przesyłanie życzeń itd.Przed rozpoczęciem przetwarzania daty urodzenia, konieczne jest więc uzyskanie od klientów zgody.

PRZYKŁAD

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w postaci: imienia, nazwiska, daty urodzenia i adresu e-mail przez Kolorowa sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Kwiatowa 7a (dalej: spółka) w celu wysyłania życzeń urodzinowych.

Jan Kowalski

Co na to RODO

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) nie wprowadza zmian w omawianym zagadnieniu. Zasada minimalizacji polega na tym, że należy przetwarzać możliwie najmniejszą ilość danych osobowych niezbędnych do realizacji danego celu. Zasady tej nie narusza w żaden sposób pozyskanie osobnej, wyraźnej zgody na przetwarzanie daty urodzenia w celu wysyłania życzeń urodzinowych.

Jeżeli firma ma już klientów, których datę urodzenia pozyskała, oraz rozważa wysłanie do nich życzeń urodzinowych, to najpierw należy sprawdzić, do jakich celów zebrała tę datę urodzenia. Jeżeli na inny cel niż wysyłanie życzeń urodzinowych (np. w celu obliczania zniżki na produkty zgodnie z zasadą, że im starszy klient tym większą zniżkę otrzyma), to nie należy wysyłać życzeń bez takiej wyraźnej zgody. Pewną furtką mógłby tu być wprawdzie art. 23 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych, ale wątpliwe jest, czy wysłanie życzeń urodzinowych mieści się w prawnie usprawiedliwionym celu realizowanym przez administratorów danych, w szczególności zaś w marketingu bezpośrednim własnych produktów lub usług.

Podstawa prawna: 
  • ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 922).
Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody


© Portal Poradyodo.pl

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

SPRAWDŹ »

x
wiper-pixel