Nagrywanie rozmów – czy trzeba o tym informować i pozyskać na to zgodę

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 4 stycznia 2018
Dokument archiwalny
Nagrywanie rozmów – czy trzeba o tym informować i pozyskać na to zgodę
Pytanie:  Nasza firma chce wprowadzić nagrywanie rozmów telefonicznych z klientami. W trakcie tych rozmów zbierane są także ich dane osobowe. Jakie informacje powinien przekazać podczas rozmowy klientowi konsultant? Czy powinien uzyskać od klienta werbalnie zgodę na nagranie przebiegu rozmowy?
Odpowiedź: 

Na początku rozmowy konsultant powinien uprzedzić klienta, że rozmowa będzie nagrywana i uzyskać jego zgodę na nagrywanie jej przebiegu. Już bowiem sam głos rozmówcy może być uznany za jego dane osobowe. Jeśli w trakcie rozmowy telefonicznej konsultant zamierza pozyskać dane osobowe klienta-rozmówcy, to powinien dopełnić obowiązku informacyjnego z art. 24 ustawy o ochronie danych osobowych (uodo).

Zgodnie z art. 24 uodo zbierając dane od osoby fizycznej, trzeba poinformować ją o:

1) adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy administratorem danych jest osoba fizyczna – o miejscu swojego zamieszkania oraz imieniu i nazwisku,

2) celu zbierania danych, a w szczególności o znanych w czasie udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,

3) prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,

4) dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej.

Administrator danych zobowiązany jest także zastosować odpowiednie środki techniczne i wprowadzić procedury mające na celu zabezpieczenie danych osobowych zebranych w trakcie rozmowy telefonicznej (por. art. 36 i nast. uodo).

Na jakiej podstawie można przetwarzać dane pozyskane w trakcie rozmowy

Przesłanką dopuszczającą przetwarzanie danych klienta-rozmówcy będzie w opisanym przypadku zgoda na przetwarzanie danych. Wobec tego administrator danych musi pamiętać, że jest ona prawnie skuteczna, jeśli jest dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna. Przebieg rozmowy powinien wskazywać, że uzyskana zgoda spełnia wskazane warunki. Administrator danych powinien zatem zapytać o zgodę w sposób jasny i zrozumiały dla rozmówcy i przekazać mu wszystkie wymagane przez uodo informacje.

Podstawa prawna: 
  • ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 922).
Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x