Czy kontroler biletów może zażądać okazania dowodu osobistego i spisać z niego dane osobowe? Ta kwestia nurtuje wiele osób, stąd liczne pytania kierowane do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Sprawdź, jakie uprawnienia posiada kontroler biletów.
5 uprawnień kontrolera biletów
Jak wskazuje Prezes UODO, uprawnienia kontrolera są uregulowane w art. 33a Prawa przewozowego. Otóż kontroler biletów, w razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu upoważniającego do przejazdu, może:
- pobierać właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową albo wystawić wezwanie do zapłaty,
- weryfikować dokumenty przewozowe pasażera, w tym dokumenty potwierdzające jego uprawnienia do ulgowych przejazdów,
- w razie odmowy zapłacenia należności, żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego,
- w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu, ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, którym przysługuje prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości,
- w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony – zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.
Jakie dane osobowe może przetwarzać kontroler
Niezależnie od powyższego kontroler biletów może przetwarzać dane osobowe zgodnie z zasadą minimalizacji. Oznacza to, że kontroler może spisywać tylko takie dane osobowe pasażera, które są niezbędne do celu ich przetwarzania a mianowicie do wystawienia wezwania do zapłaty i ewentualnego dochodzenia roszczeń przez przewoźnika. Będą to następujące dane osobowe:
- imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
- dane określone przez przewoźnika pozwalające zidentyfikować wezwanie;
- imię, nazwisko oraz adres podróżnego;
- datę, relację przejazdu (numer pociągu, numer linii, numer kursu); miejsce ujawnienia braku dokumentu przewozu lub zatrzymania środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny;
- tytuł i wysokość roszczenia przewoźnika, z wyszczególnieniem opłaty za przejazd i opłaty dodatkowej,
- nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność;
- termin uregulowania należności;
- pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki organizacyjnej, w której można ją złożyć, oraz formy złożenia reklamacji;
- rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości podróżnego;
- uwagi podróżnego;
- numer identyfikacyjny sporządzającego.
Kontroler musi dbać o bezpieczeństwo danych
Spisując dane osobowe z dokumentów tożsamości, kontroler biletów nie może dopuścić do tego, by osoby postronne miały możliwość zapoznania się z tymi danymi. W ostateczności spisanie należy więc przeprowadzić na przystanku bez udziału osób trzecich.
Źródło:
- Strona internetowa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (uodo.gov.pl/).