Wdrażanie aktu o usługach cyfrowych w Polsce – uwagi do założeń ustawy implementującej

Dodano: 29 stycznia 2024
530b82e5a4053ec77f380cdcc8bc7cd755b88396-xlarge (4)

Zakończyły się konsultacje nad założeniami ustawy wdrażającej akt o usługach cyfrowych (DSA) w Polsce. W toku konsultacji złożono liczne uwagi dotyczące m.in. roli Prezesa UKE jako koordynatora ds. usług cyfrowych czy też postępowania kontrolnego i kar pieniężnych. Zapoznaj się z podsumowaniem z konsultacji.

Jak przebiegały konsultacje nad założeniami w sprawie wdrożenia aktu o usługach cyfrowych

Uwagi do założeń ustawy wdrażającej akt o usługach cyfrowych zgłosiły 34 organizacje z różnych branż m.in. organizacje pozarządowe w tym fundacje, izby gospodarcze, organizacje prawno-autorskie, podmioty publiczne (KRRiT, UKE, UOKiK, CSIRT NASK), uczelnia, kancelarie prawne a także firma Google.

Ogólnie rzecz ujmując, całość założeń została oceniona pozytywnie. Wskazano w szczególności, że ujęcie tych regulacji w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest właściwym podejściem. Niemniej jednak do założeń zostały zgłoszone pewne uwagi.

Procedury kontrolno-nadzorcze wymagają dostosowania

Przede wszystkim podkreślono, że konieczne jest doprecyzowanie procedur kontrolno-nadzorczych. Zalecono także przegląd siatki pojęciowej w ustawie, aby zapewnić w maksymalnym stopniu zgodność ustawy z unijnym aktem o usługach cyfrowych.

Sugestie dotyczące powołania organu opiniodawczo-doradczego

Niektóre podmioty jak np. Panoptykon zasugerowały powołanie krajowego organu opiniodawczo-doradczego działającego przy Koordynatorze ds. Usług Cyfrowych (którym ma zostać Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej). Wskazano przy tym, że kompetencje Prezesa UKE w zakresie wykraczającym poza kwestie związane z telekomunikacją nie mogą być finansowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych opłacie telekomunikacyjnej.

Uwaga

Dlatego zasadne jest ustalenie w tym zakresie odrębnych źródeł finansowania.

Propozycje dotyczące roli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych

W jednej z uwag wskazano, że organem właściwym w rozumieniu DSA powinien stać się m.in. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Z drugiej strony pojawiły się tez propozycję, aby wszystkie kompetencje w zakresie aktu o usługach cyfrowych skoncentrować „w rękach” Prezesa UKE.

Organy pozasądowego rozpoznawania sporów

Część uwag dotyczyła pozasądowego rozpoznawania sporów. Pojawiły się sugestie, by kwestie te rozwiązywać w drodze samoregulacji z wykorzystaniem doświadczeń z polskiego rynku. Z drugiej strony padły także propozycje powołania organu pozasądowego rozpoznawania sporów przy koordynatorze ds. usług cyfrowych czyli Prezesie UKE albo wsparcie przy tworzeniu takich organów przez organizacje non-profit.

Czy będzie można złożyć skargę do sądu administracyjnego

W konsultacjach poruszono także kwestię postępowania w sprawie naruszenia obowiązków wynikających z aktu o usługach cyfrowych. Wskazano m.in. na brak regulacji, czy takie postępowanie będzie podlegało trybowi sądowo-administracyjnemu. Zaakcentowano także konieczność wyraźnego rozróżnienia pomiędzy procedurą wyjaśniającą a kontrolną (w ramach tego drugiego organ powinien mieć zapewnioną możliwość wydawania zaleceń pokontrolnych).

Uwaga

Z drugiej strony zakwestionowano rozwiązanie umożliwiające Prezesowi UKE wytaczanie powództwa na rzecz odbiorcy usługi z tytułu naruszenia przepisów DSA i wstępowanie do postępowania.

Postępowanie w sprawie naruszenia przepisów DSA – po skardze czy z urzędu

Kolejnym wątkiem poruszonym w toku konsultacji były skargi na dostawców usług pośrednich. Organizacje biorące udział w konsultacjach zasugerowały, by Prezes UKE wszczynał postępowanie z urzędu, a nie w każdym przypadku złożenia takiej skargi. W przeciwnym razie istnieje ryzyko sparaliżowania funkcjonowania organu.

Jak wyliczać kary pieniężne za naruszenia aktu o usługach cyfrowych

Uwagi objęły także sposób wyliczania kar pieniężnych za naruszenie przepisów DSA. Zasugerowano, by doprecyzować pojęcie “obrotu” na potrzeby wyliczania kary. O ile bowiem pojęcie „obrotu” zostało zdefiniowane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, o tyle ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną posługuje się pojęciem „przychodu”. W tym zakresie konieczne jest ujednolicenie siatki pojęciowej.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x