Jak zapewnić dostępność cyfrową sesji rady gminy

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 28 kwietnia 2021
Jak zapewnić dostępność cyfrową sesji rady gminy

W dniu 23 września 2020 r. weszły w życie nowe regulacje prawne dotyczące dostępności cyfrowej. Nakładają dodatkowe obowiązki także na organy samorządu terytorialnego – m.in. w zakresie rejestracji obrad organów gminy. Dowiedz się, jakie czynności w związku z tymi przepisami musi wykonać jednostka samorządu terytorialnego.

Dostępność cyfrowa – co to znaczy

Począwszy od 23 września 2020 r., konieczne jest zapewnienie dostępności cyfrowej nagrań z sesji rady miasta. Czym jest owa dostępność cyfrowa? Otóż dostępność cyfrowa strony internetowej i aplikacji mobilnej polega na zapewnieniu ich:

· funkcjonalności,

· kompatybilności,

· postrzegalności,

· zrozumiałości.

Tak rozumianą dostępność muszą zapewnić podmioty publiczne poprzez spełnienie przez ich stronę internetową lub aplikację mobilną wymagań określonych w załączniku do ustawy.

Uwaga

Podmiot publiczny (w tym dana jednostka samorządu terytorialnego) musi zapewnić dostępność cyfrową m.in.:

· strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej;

· elementów i funkcji strony internetowej lub aplikacji mobilnej w postaci m.in. dokumentów urzędowych oraz wzorów umów lub wzorów innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.

Obowiązek transmisji sesji rady gminy

Aktualnie sesje rady gminy muszą być transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania tych obrad powinny być zaś udostępniane:

· w Biuletynie Informacji Publicznej i

· na stronie internetowej gminy oraz

· w inny sposób zwyczajowo przyjęty (art. 20 ust. 1b ustawy o samorządzie gminnym).

Analogiczne rozwiązania przewidziano na szczeblu powiatowym (art. 15 ust. 1a ustawy o samorządzie powiatowym) i wojewódzkim (art. 21 ust. 1a ustawy o samorządzie wojewódzkim).

Uwaga

Publikacja obrad musi nastąpić na 3 sposoby równocześnie.

Dostępność cyfrowa a sesje rady gminy

Tak udostępnione nagrania muszą mieć zapewnioną dostępność cyfrową. W przypadku nagrań sesji rady gminy wystarczające jest dodanie napisów do nagrań. Alternatywą jest szczegółowy protokół z posiedzenia.

Uwaga

Jeżeli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, wówczas musi zagwarantować alternatywny sposób dostępu do tego elementu, np. kontakt:

· telefoniczny,

· korespondencyjny,

· za pomocą tłumacza języka migowego.

Nie uzupełniamy nagrań sprzed 23 września 2020 r.

Obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dotyczy nagrań sesji rady gminy udostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej wyłącznie od 23 września 2020 r.

Uwaga

Nowych rozwiązań nie stosuje się m.in. do multimediów nadawanych na żywo i multimediów opublikowanych przed 23 września 2020 r. Tym samym jednostka samorządu terytorialnego nie ma obowiązku zapewniania dostępności cyfrowej nadawanym na żywo transmisjom z obrad organu stanowiącego (np. rady gminy) oraz archiwalnym nagraniom z sesji udostępnionych przed 23 września 2020 r.

Konieczne sporządzenie deklaracji dostępności

Każdy podmiot publiczny musi sporządzić deklarację dostępności cyfrowej. Należy go sporządzić z wykorzystaniem wzoru określonego w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1523 z 11 października 2018 r. ustanawiającej wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.Urz. UE L 256 z 12 października 2018 r., str. 103).

Podstawa prawna: 

· Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 848) – art. 8, art. 10.

· Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 713) – art. 20 ust. 1b.

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x