Informowanie o stanie zdrowia pacjenta nie może godzić w bezpieczeństwo danych osobowych

Maciej Lipka

Autor: Maciej Lipka

Dodano: 12 lipca 2021
Lekarka tłumaczy coś pacjentowi

Z uwagi na pandemię wiele osób chce zasięgać informacji o stanie zdrowia swoich bliskich telefonicznie lub za pomocą innych środków komunikacji na odległość. Obowiązkiem podmiotu leczniczego prowadzącego stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne jest zaś informowanie wskazanej przez pacjenta osoby lub instytucji, lub przedstawiciela ustawowego, gdy wystąpi zagrożenie jego życia wskutek pogorszenia się stanu zdrowia. Sprawdź, jak bezpiecznie przekazać w takim przypadku dane osobowe o zdrowiu.

Należy zweryfikować tożsamość rozmówcy

W weryfikacji tej pomogą wytyczne opracowane przez Rzecznika Praw Pacjenta i Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Uwaga

Sugerowane rozwiązania:

  1. System hasłowy – udzielanie informacji przez telefon po pozyskaniu uprzednio ustalonego hasła.

  2. Okazanie dokumentu tożsamości przez rozmówcę – w przypadku wideorozmowy.

  3. Pytania kontrolne – np.:

  • Jaki jest stopień Pana/Pani pokrewieństwa z pacjentem?

  • Proszę podać numer PESEL pacjenta.

  • Proszę wskazać, czy pacjent posiada znaki szczególne lub opisać dokładny wygląd pacjenta.

  1. Poproszenie pacjenta o weryfikację tożsamości dzwoniącego lub umożliwienie bezpośredniego kontaktu z pacjentem, gdy nie ma wątpliwości co do stanu świadomości pacjenta.

Z drugiej strony nie należy przetwarzać danych rozmówcy nadmiarowo ani też zbytnio komplikować procedur weryfikacyjnych.

Możliwe nagrywanie rozmów

W wytycznych wskazano, że możliwe jest nagrywanie rozmów i wideorozmów. Niemniej jednak należy uwzględniać tu regułę minimalizacji danych i odpowiedzieć na pytanie,czy nagrywanie rozmów jest rzeczywiście niezbędne, aby placówka medyczna osiągnęła swój cel związany z obowiązkiem bezpiecznego udzielania informacji. W szczególności nie wolno utrwalać na nagraniu pokazywanego przez pacjenta dokumentu tożsamości.

Rozmówca powinien być poinformowany, że rozmowa z nim jest nagrywana. Może być to informacja automatyczna, odsyłająca do miejsca, w którym dzwoniący znajdzie szczegółowe informacje na ten temat, tj. informacje wymagane przez art. 13 RODO.

Proponowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa

Jak każdy administrator, placówka medyczna musi wdrożyć odpowiednie rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych. W wytycznych rekomenduje się wprowadzenie:

  • dedykowanych systemów, które pozwalają na odczytanie danych zawartych w IKP dotyczących osób upoważnionych przez pacjenta do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia,

  • dedykowanej skrzynki e-mail, na której adres osoby upoważnione mogą przesłać kopię upoważnienia udzielonego przez pacjenta do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia lub treść takiego upoważnienia (musimy poinformować dzwoniącego o wymogach technicznych, jakie musi spełniać przekazywany do podmiotu plik lub e-mail).

Maciej Lipka

Autor: Maciej Lipka

Jest ekspertem ds. ochrony danych osobowych. Specjalizuje się w problemach związanych z wdrażaniem obowiązujących przepisów w organizacji, wskazując zarówno na wymogi formalne, jak i na praktyczne rozwiązania ułatwiające przestrzeganie prawa.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x