Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych nie może być w pełni jawny

Dodano: 24 kwietnia 2023
087ebb070125717779a4bb0b7030fb2668ec4145-xlarge

Dane beneficjentów rzeczywistych nie powinny być w pełni jawne – stanowisko takie, w oparciu o wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, przedstawił Rzecznik Praw Obywatelskich. Ograniczenie jawności powinno dotyczyć nie tylko Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, ale także innych rejestrów publicznych.

Czym jest Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych

Przypomnijmy, że Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) służy do gromadzenia danych osób, które sprawują kontrolę nad różnego rodzaju organizacjami np. spółkami, spółdzielniami, stowarzyszeniami, fundacjami. Są to tzw. beneficjenci rzeczywiści czyli osoby fizyczne, które dzięki posiadanym uprawnieniom, wynikającym z uwarunkowań prawnych lub faktycznych, sprawują bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad daną organizacją.

Przykład

Beneficjent rzeczywisty to np.:

  • udziałowiec w spółce,

  • wspólnik z uprawnieniem do reprezentacji,

  • fundator fundacji

  • członek zarządu stowarzyszenia.

Celem tego rejestru jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

TSUE kwestionuje jawność danych beneficjentów rzeczywistych

Rejestr powstał na mocy ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w wykonaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Art. 30 ust. 5 tej dyrektywy przewidywał pewną jawność danych beneficjentów rzeczywistych zgromadzonych w rejestrze. Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 22 listopada 2022 r. w połączonych sprawach C-37/20 i C-601/20 stwierdził jednak jego nieważność. W ocenie Trybunału pełna jawność danych nadmiernie ingerowała w prawo do prywatności i ochrony danych osobowych beneficjentów rzeczywistych.

Uwaga

Dodatkowo w wyroku z 9 marca 2023 r. w sprawie L.B. przeciwko Węgrom (skarga nr 36345/16) TSUE stwierdził, że publikacja na stronie internetowej organu podatkowego danych osobowych dłużników podatkowych również stanowi nadmierną ingerencję w ich prywatność.

Jakie wnioski płyną z tych orzeczeń?

Publiczne rejestry nie mogą być jawne w 100%

Otóż konieczna jest nowelizacja krajowych regulacji przewidujących możliwość nieograniczonego udostępniania danych z CRBR, zwłaszcza za pośrednictwem internetu. W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich wnioski z tego wyroku należy odnieść także do innych rejestrów publicznych np. Centralnego Rejestru Umów.

Uwaga

Największe zagrożenie wiąże się z udostępnianiem numerów PESEL, co rodzi ryzyko kradzieży tożsamości.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x