
Prezes UODO zatwierdził Kodeks postępowania dotyczący przetwarzania danych osobowych przez prywatne agencje badawcze. Dokument doprecyzowuje zasady ochrony danych uczestników badań opinii, w tym pozyskiwanie zgody i profilowanie, a także wprowadza jednolite standardy dla całej branży.
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zatwierdził nowy „Kodeks postępowania dotyczący przetwarzania danych osobowych przez prywatne agencje badawcze”. Dokument ten ma na celu ujednolicenie zasad ochrony danych osobowych uczestników badań opinii i rynku, eliminując dotychczasowe rozbieżności w stosowaniu RODO w branży. Kodeks precyzuje zasady pozyskiwania zgody, prowadzenia profilowania, realizacji obowiązków informacyjnych oraz zapewniania bezpieczeństwa danych.
Kodeks mogą stosować prywatne agencje badawcze oraz podmioty realizujące badania na ich zlecenie, które działają na terytorium Polski. Przystąpienie do kodeksu nie wymaga członkostwa w Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku - OFBOR, która jest jego twórcą. Dokument wyznacza jasne zasady przetwarzania danych osobowych, wyłączając jednak szczególne kategorie danych w rozumieniu art. 9 ust. 1 RODO.
W kodeksie zawarte zostały konkretne wytyczne dotyczące podstaw prawnych przetwarzania, realizacji obowiązków informacyjnych wobec uczestników badań oraz zabezpieczenia danych. Istotnym wymogiem jest wyznaczenie inspektora ochrony danych (IOD) przez wszystkie podmioty przystępujące do kodeksu, co ma zwiększyć zgodność działań z przepisami prawa.
Funkcję nadzoru nad stosowaniem kodeksu objęła firma Omni Modo sp. z o.o., której Prezes UODO nadał akredytację do monitorowania przestrzegania zasad od 24 listopada 2025 r. Przystąpienie do kodeksu niesie wiele korzyści, np.:
ułatwia codzienną pracę,
pozwala na wykazanie zgodności z RODO,
zmniejsza ryzyko błędnej interpretacji prawa, a także
wspiera budowanie zaufania klientów i kontrahentów.
Nowy kodeks postępowania to ważny krok w stronę profesjonalizacji i ujednolicenia standardów przetwarzania danych osobowych w sektorze prywatnych firm badania opinii i rynku w Polsce. Jego wdrożenie powinno przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa danych respondentów oraz podniesienia jakości i wiarygodności badań.
Przeczytaj również:
Kodeks postępowania RODO w ochronie zdrowia - jakie rozwiązania przewiduje
UODO
Zapraszamy na webinar prowadzony w konwencji warsztatowej z wykorzystaniem praktycznych przykładów, pytań i odpowiedzi. Dedykowany jest zarówno do osób początkujących, rozpoczynających lub pełniących funkcję IOD od niedawna, jak również do osób pragnących ugruntować posiadaną wiedzę w zakresie odpowiedniego nadzoru przestrzegania zasad i przepisów z zakresu ochrony danych osobowych w organizacji.






© Portal Poradyodo.pl