system zarządzania bezpieczeństwem informacji

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji od podszewki

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) w Twojej organizacji

Podmiot publiczny musi zarządzać bezpieczeństwem informacji w tym danych osobowych na określonych zasadach przewidzianych w przepisach krajowych. Całokształt zasad zarządzania bezpieczeństwem informacji składa się na SZBI czyli System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. Kto musi wdrożyć SZBI? Jakie obowiązki spoczywają na administratorze? Wyjaśnienie w artykule.

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji – co to takiego

System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI) to zbiór:

  • polityk,
  • procedur,
  • wytycznych,
  • przydzielonych zasobów oraz aktywności,

zarządzanych wspólnie przez organizację w celu ochrony swoich zasobów informacyjnych. Innymi słowy, jest to całość dokumentacji dotyczącej ochrony informacji w organizacji, a więc nie tylko danych osobowych ale także:

  • informacji niejawnych,
  • tajemnicy handlowej,
  • tajemnicy zawodowej
  • innych tajemnic.

Zarządzanie bezpieczeństwem informacji ma zapewnić:

  • poufność,
  • dostępność,
  • integralność.

chronionych informacji. System musi uwzględniać następujące atrybuty

  • autentyczność,
  • rozliczalność,
  • niezaprzeczalność,
  • niezawodność.

Kto musi wprowadzić System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji

Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w przedstawionym rozumieniu do obowiązek podmiotów wykonujących zadania publiczne. Kto ma status podmiotu realizującego zadania publiczne? Brak jest definicji zarówno w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne jak i rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Tymczasem właśnie te akty prawne należy odnosić do SZBI.

W art. 2 tej ustawy zdefiniowano natomiast „podmiot publiczny”, który należy utożsamić z podmiotem wykonującym zadania publiczne.

Korzyści 

W artykule wyjaśniamy m.in.:

  • kto musi wdrożyć i stosować System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji,
  • czy zarządzanie bezpieczeństwem informacji można połączyć z ochroną danych osobowych,
  • jakie obowiązki związane z bezpieczeństwem informacji ma administrator,
  • jak przeprowadzić audyt bezpieczeństwa informacji.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x