Pytanie:
Rzecznik prasowy publicznego podmiotu leczniczego chce, aby przy zatrudnieniu nowych osób do pracy powszechnie znanych, w związku z pełnieniem przez nich funkcji publicznej – w szczególności, dyrektorzy, ordynatorzy, oddziałowe podpisywały zgodę na wykorzystanie wizerunku do celów promocyjnych i reklamowych. RODO wymaga, aby zgoda była dobrowolna, świadoma, konkretna i możliwa do wycofania w każdej chwili. Podczas zatrudnienia pracownik znajduje się w relacji podporządkowania wobec pracodawcy. W praktyce oznacza to, że podpisując dokumenty przy przyjęciu do pracy, pracownik nie ma realnej swobody odmowy, może obawiać się negatywnych konsekwencji odmowy podpisania, działa pod presją, chcąc otrzymać zatrudnienie. Czy można skutecznie udzielić zgody „na wszelkie przyszłe materiały promocyjne szpitala”? Zgoda udzielona podczas zatrudnienia byłaby zbyt ogólna, a więc nie spełnia wymogu „konkretności” z art. 4 pkt 11 RODO. Taka zgoda nie spełnia wymogu „dobrowolności” i jest nieważna.