Jak powołać jednego inspektora ochrony danych dla kilku jednostek organizacyjnych gminy

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 21 sierpnia 2017
Jak powołać jednego inspektora ochrony danych dla kilku jednostek organizacyjnych gminy
Pytanie:  Jak zgodnie z przepisami należy zorganizować powołanie wspólnego inspektora ochrony danych w gminie? Gminą składa się z 18 jednostek organizacyjnych i pojawił się pomysł, aby jedna osoba zajęła się ochrona danych. Czy należałoby powołać uchwałę rady czy wystarczy zarządzenie burmistrza? Jak umocować takiego międzyjednostkowego inspektora?
Odpowiedź: 

Powołanie wspólnego inspektora powinno nastąpić w drodze zarządzenia wójta (burmistrza, prezydenta).

Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (rodo) zmieni sposób ochrony danych osobowych, także w zakresie personalnym. Rozporządzenie będzie bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich od 25 maja 2018 r. Z tym dniem w systemie ochrony danych osobowych pojawi się inspektor ochrony danych,  który ma przejąć prawa i obowiązki dotychczasowego administratora bezpieczeństwa informacji.

Jeżeli dany podmiot prawa (np. gmina) przetwarza dane osobowe osób trzecich, to wówczas jest administratorem danych. ADO może swoje obowiązki wykonywać obecnie za pomocą ABI, a od 25 maja 2018 r. za pomocą inspektora ochrony danych. Obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych istnieje m.in., gdy przetwarzania dokonuje organ lub podmiot publiczny. Bez wątpienia więc gmina i jej jednostki organizacyjne (np. przedszkole czy zakład wodociągowy) takich inspektorów będą musiały wyznaczyć.

Wspólny inspektor ochrony danych – jak go wyznaczyć

Mnogość inspektorów, zwłaszcza w przypadku mniejszych gmin, może być mnożeniem bytów ponad potrzeby. W wielu sytuacjach jeden wspólny inspektor ochrony danych byłby w stanie czuwać nad bezpieczeństwem danych przetwarzanych we wszystkich jednostkach organizacyjnych gminy, co dodatkowo służyłoby ujednoliceniu zasad kontroli i ułatwiłoby organizację pracy.

Prawodawca europejski przewidział możliwość powołania jednego wspólnego inspektora ochrony danych dla:

  • grupy przedsiębiorstw – jeśli można będzie łatwo nawiązać z nim kontakt z każdej jednostki organizacyjnej,
  • kilku organów lub podmiotów publicznych – z uwzględnieniem ich struktury organizacyjnej i wielkości,
  • zrzeszeń lub innych podmiotów reprezentujących określone kategorie administratorów.

Gmina, jako podmiot publiczny, może więc powołać wspólnego inspektora ochrony danych dla części lub nawet wszystkich swoich jednostek organizacyjnych. Ważne jest, aby nastąpiło to bez oderwania od faktycznych realiów i wymagań ochrony danych osobowych. Inspektor ochrony danych nie może być tylko fasadową instytucją, lecz powinien mieć realną możliwość wykonywania swoich obowiązków.

Wspólny inspektor to znaczy jaki i dla kogo

Analizując zasadność ustanowienia wspólnego inspektora ochrony danych i zakresu jego działania, należy mieć na względzie:

  • wielkość jednostek organizacyjnych (poziom zatrudnienia, skala działalności, waga problemów),
  • intensywność pojawiania się w toku działania tych jednostek zagadnień z zakresu ochrony danych osobowych,
  • stopień naruszeń zasad ochrony danych osobowych stwierdzonych do tej pory w jednostkach, które muszą zostać wyeliminowane z pomocą inspektora ochrony danych,
  • stopień ujednolicenia zasad ochrony danych osobowych, systemów informatycznych i zabezpieczeń stosowanych w poszczególnych jednostkach administracyjnych.

PRZYKŁAD

Gmina prowadzi 6 szkół podstawowych, ale zasady dotyczące ochrony danych osobowych są do siebie zbliżone tylko w 5 z nich. Tymczasem miejska spółka zajmująca się gospodarką nieruchomościami komunalnymi ma model ochrony danych zbliżony do tych 5 szkół, między innymi m podobną politykę bezpieczeństwa, korzysta z tych samych systemów informatycznych, a nawet ma podobne zbiory danych osobowych. W takiej sytuacji wydaje się zasadnym rozważenie, aby wspólny inspektor ochrony danych obejmował nie te 6 szkół, ale 5 z nich oraz spółkę „nieruchomościową”. Dzięki temu jego działania będą sprawniejsze, a i koszt utrzymania takiego inspektora może być mniejszy. Nie powinno to odstręczać gminy od próby zunifikowania zasad ochrony danych osobowych także w tej szóstej szkole i w innych jednostkach organizacyjnych celem objęcia wspólnym inspektorem ochrony danych możliwie szerokiej kategorii podmiotów publicznych.

Ujednolicenie zasad ochrony danych osobowych we wszystkich jednostkach organizacyjnych gminy nie może być prowadzone jedynie w celu obniżenia kosztów ochrony danych osobowych. Gmina musi uwzględniać specyfikę przetwarzania danych osobowych w poszczególnych swoich jednostkach organizacyjnych (np. nie wszystkie jednostki muszą mieć szafy pancerne na określone kategorie dokumentów zawierających dane osobowe). W skrajnych przypadkach może się na przykład okazać, że środki zaoszczędzone przez gminę na ustanowieniu wspólnego inspektora ochrony danych zostaną rozdysponowane na zbędne wydatki w zakresie licencji na systemy informatyczne czy wspomniane szafy pancerne.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x