Komisja oraz Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa przedstawili nową strategię UE w zakresie cyberbezpieczeństwa. Strategia ta ma wzmocnić zbiorową odporność Europy na zagrożenia dla cyberbezpieczeństwa. Poza tym ma pomóc zapewnić wszystkim obywatelom i firmom możliwość pełnego korzystania z wiarygodnych i sprawdzonych usług i narzędzi cyfrowych.
Strategia zawiera propozycje inicjatyw regulacyjnych, inwestycyjnych i politycznych w następujących obszarach działań Unii Europejskiej:
zaufanie i bezpieczeństwo w centrum cyfrowej dekady UE |
Celem jest tu ochrona globalnego i otwartego internetu, a jednocześnie ustanowienie gwarancji nie tylko w zakresie bezpieczeństwa, ale także ochrony europejskich wartości i praw podstawowych ludności. Strategia zawiera konkretne propozycje inicjatyw regulacyjnych, inwestycyjnych i politycznych w trzech obszarach działań UE:
|
cyberodporność i fizyczna odporność sieci, systemów informatycznych i podmiotów krytycznych |
Konieczna jest aktualizacja istniejących na szczeblu UE środków mających na celu ochronę kluczowych usług i kluczowej infrastruktury zarówno przed ryzykiem w cyberprzestrzeni, jak i zagrożeniami fizycznymi. Projektowana dyrektywa w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii (zmieniona dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji lub „dyrektywa NIS 2”) będzie dotyczyć średnich i dużych podmiotów z większej liczby sektorów, stosownie do ich krytyczności dla gospodarki i społeczeństwa. Ma ona:
Każde z państw członkowskich ma przyjąć krajową strategię na rzecz zapewnienia odporności podmiotów krytycznych i przeprowadzi regularnie oceny ryzyka. Oceny te będą pomocne w identyfikacji mniejszego podzbioru podmiotów krytycznych, które będą podlegać obowiązkom mającym na celu zwiększenie odporności tych podmiotów na zagrożenia inne niż ryzyko w cyberprzestrzeni Komisja ma zapewnić dodatkowe wsparcie państwom członkowskim i podmiotom krytycznym, m.in. poprzez opracowanie na szczeblu unijnym przeglądu zagrożeń transgranicznych i międzysektorowych, najlepszych praktyk, metod, transgranicznych działań szkoleniowych i ćwiczeń mających na celu sprawdzenia odporności podmiotów krytycznych. |
zabezpieczenie sieci następnej generacji: sieci 5G i kolejne generacje |
W ramach wsparcia Komisji i Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) państwa członkowskie będą zachęcane do zakończenia wdrażania unijnego zestawu narzędzi w zakresie 5G zapewniającego kompleksowe i obiektywne podejście oparte na analizie ryzyka w odniesieniu do bezpieczeństwa sieci 5G i przyszłych generacji sieci. Powinny one dążyć do zakończenia wdrażania tych środków do drugiego kwartału 2021 r. i zapewnić, by stwierdzone ryzyko zostało odpowiednio ograniczone w sposób skoordynowany, zwłaszcza z myślą o zminimalizowaniu narażenia na dostawców wysokiego ryzyka i uniknięciu zależności od tych dostawców. Komisja określiła także główne cele i działania zmierzające do prowadzenia dalszych skoordynowanych prac na szczeblu UE. |
Komisja Europejska i wysoki przedstawiciel zobowiązali się do wdrożenia nowej strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa w nadchodzących miesiącach. W najbliższym czasie będą regularnie przedstawiać sprawozdania na temat poczynionych postępów oraz udzielać pełnych informacji Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej i zainteresowanym stronom, a także angażować wspomniane instytucje i strony we wszystkie istotne działania.
Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi
Czytaj podobne
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody