Polacy obawiają się, że ich dane przetwarzane przez banki wpadną w niepowołane ręce

Dodano: 27 października 2017
Polacy obawiają się, że ich dane przetwarzane przez banki wpadną w niepowołane ręce

Aż 74% Polaków uważa, że bezpieczeństwo bankowych systemów uwierzytelniania wymaga poprawy – wynika z badania Opinium Research zrealizowanego na zlecenie F5 Networks.

Około 80% badanych przyznaje, że obawia się, że ich dane wpadną w niepowołane ręce. Aż 2 na 3 badanych stwierdziło, że posiada niewystarczającą wiedzę na temat wykorzystywania wrażliwych danych, udostępnianych różnym instytucjom – podaje Opinium Research. Na czele listy wyzwań wymienianych przez instytucje finansowe znajdują się zaś zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem.

– O tym, jak duże wyzwanie stoi przed bankami, świadczą pojawiające się regularnie doniesienia o udanych atakach hakerskich, których celem są właśnie wrażliwe dane klientów instytucji finansowych. Jak znaczące jest to zagrożenie, pokazuje chociażby ujawniony we wrześniu atak na Equifax, firmę zajmującą się oceną ryzyka kredytowego. Szacuje się, że w ręce cyberprzestępców wpadły wrażliwe dane niemal połowy Amerykanów – mówi Tomasz Dziedzic, Chief Technology Officer w Linux Polska.

Zgodnie z badaniami, informacje o wycieku danych nie pozostają bez wpływu na użytkowników. Według ankiety przeprowadzonej przez BIK, u 50% Polaków, którzy zetknęli się z informacją
o ostatnich wyciekach z bazy PESEL, doniesienia te wywołały obawy o bezpieczeństwo ich danych. Co czwarty pytany przyznał, że wpłynęło to na jego zachowania związane z ochroną wrażliwych informacji.

– Wejście w życie regulacji RODO ma zapewnić konsumentom dużo większą kontrolę nad tym, jak wykorzystywane są ich dane. Przede wszystkim, banki, ubezpieczyciele i inne instytucje będą miały 72 godziny od odkrycia ataku na poinformowanie swoich klientów o zajściu. To nie wszystko, klienci banków, będą mieli też możliwość zweryfikowania, w jaki sposób zostały pozyskane ich dane, a także, kiedy, i w jaki sposób zostały wykorzystane – wyjaśnia Tomasz Dziedzic, Linux Polska.

Nowe przepisy nakładają obowiązek minimalizowania zakresu wykorzystania danych – bank nie będzie miał też możliwości np. użycia danych pobranych do zweryfikowania zdolności kredytowej do innego celu.

Zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony danych i zbudowanie zaufania klientów już teraz jest dla instytucji finansowych kluczową kwestią, a stanie się jeszcze większym priorytetem po wejściu w życie regulacji nakładającej na nie dodatkowe obowiązki. Tym bardziej, że według badań, Polacy uważają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo ich danych w Internecie spoczywa na podmiotach trzecich. Przykładowo, tylko 21% osób w naszym kraju, twierdzi, że sama odpowiada za swoje bezpieczeństwo w sieci. Pozostali są zdania, że odpowiedzialność spoczywa na innych instytucjach, w tym finansowych. Z kolei, według badania przeprowadzonego przez Future od Apps, 4 na 5 konsumentów nie tylko chciałaby mieć większą kontrolę nad danymi, które udostępnia, ale też chce być świadoma, w jaki sposób wrażliwe dane zostaną zabezpieczone w przyszłości, by nie stały się celem ataków hakerów.

Źródło:

Informacja prasowa Linux Polska

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Biblioteka ABI

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody


© Portal Poradyodo.pl

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

SPRAWDŹ »

x
wiper-pixel