Monitoring wizyjny w sklepie – czy pozyskiwać zgody i spełniać obowiązek informacyjny

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 15 stycznia 2022
Monitoring wizyjny w sklepie – czy pozyskiwać zgody i spełniać obowiązek informacyjny
Pytanie:  W sklepie jest zainstalowana kamera na wypadek ewentualnych kradzieży towarów z ekspozycji. Kilka kamer obserwuje także teren wokół sklepu i firmy. Nagrania są zapisywane w rejestratorach i przechowywane przez 30 dni, po czym są nadpisywane przez kolejne nagrania. Nie są one udostępniane i przekazywane dalej, np. policji. Czy zgodnie z RODO należy pozyskać od wszystkich klientów wchodzących do sklepu pisemną lub elektroniczną zgodę na utrwalanie wizerunku i zachować ją na potrzeby udokumentowania uzyskania takiej zgody? Czy należy spełnić obowiązek informacyjny wobec klientów zgodnie z RODO?
Odpowiedź: 

Sklep nie musi zbierać od klientów zgody na przetwarzanie danych osobowych pozyskanych w ramach monitoringu. Musi jednak wypełnić obowiązek informacyjny wobec klientów.

Daną osobową w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych może być każda informacja z systemu monitoringu, która jednoznacznie pozwala zidentyfikować konkretnego człowieka, w przypadku monitoringu wizyjnego będzie to wizerunek. Administratorem tych danych będzie podmiot, który zbiera dane osobowe z monitoringu i decyduje o celach i środkach przetwarzania tych danych.

Jaka jest podstawa prawna przetwarzania danych z monitoringu

W aktualnym stanie prawnym nie ma wyraźnej podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych w ramach monitoringu. Jednak zasadniczo na monitoring wizyjny nie jest potrzebna zgoda osób monitorowanych. Podstawy prawnej do przetwarzania danych z monitoringu należy szukać w jednej z pozostałych przesłanek z art. 6 ust. 1 RODO.

Zgodnie z RODO podmioty prywatne mogą przetwarzać dane osobowe uzyskane podczas wideorejestracji, powołując się na przesłankę prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez administratora (art. 6 pkt 1 lit. f RODO). W przypadku podmiotów publicznych zastosowanie tej przesłanki do przetwarzania danych osobowych uzyskanych podczas monitoringu nie będzie jednak dopuszczalne. Podmioty publiczne będą mogły przetwarzać dane osobowe utrwalone przez monitoring jedynie w celu wykonywania swoich zadań i tylko wtedy, gdy stosowny przepis prawa będzie im na to zezwalał.

Ważne:

RODO przewiduje, że monitorowanie na dużą skalę miejsc publicznych będzie musiało być poddane ocenie skutków dla ochrony danych. Chodzi tu o monitoring systematyczny, dotyczący miejsc dostępnych publicznie oraz prowadzony na dużą skalę właśnie. Wówczas konieczne też będzie wyznaczenie inspektora ochrony danych.

Czy trzeba spełnić obowiązek informacyjny

Podmiot, który zbiera dane z monitoringu, musi dopełnić obowiązku informacyjnego wobec osób objętych monitoringiem. Umieszczenie wszystkich wymaganych przez przepisy informacji, np. na tabliczce przy wejściu spowodowałoby, że musiałaby ona być sporych rozmiarów. Dlatego też można rozważyć poinformowanie jedynie o tym, że jest wprowadzony monitoring wizyjny, kto jest administratorem danych oraz iż szczegółowe informacje są dostępne w Internecie pod wskazanym adresem.

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x