Obowiązkowe zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych – dla stowarzyszeń, fundacji i nie tylko

Dodano: 20 października 2021
f842cb7429422485716e3f10da49d6b91dbd7171-xlarge (1)

Już od 31 października 2021 r. zostanie rozszerzony obowiązek wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Od tego momentu wpisu będą musiały dokonać m.in. stowarzyszenia, fundacje czy spółdzielnie. Brak wpisu może skończyć się wysoką karą finansową.

Obligatoryjny wpis do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych – kogo obejmie

Począwszy od 31 października 2021 r. zgłoszeń do rejestru będą musiały dokonywać także następujące podmioty zobowiązane:

  1. trusty, których powiernicy lub osoby zajmujące stanowiska równoważne:

  • mają miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub

  • nawiązują stosunki gospodarcze lub nabywają nieruchomość na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu lub na rzecz trustu,

  1. spółki partnerskie,

  2. europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,

  3. spółki europejskie,

  4. spółdzielnie,

  5. spółdzielnie europejskie,

  6. stowarzyszenia podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego,

  7. fundacje.

Dotychczas obowiązkowi wpisu podlegały jedynie spółki handlowe.

Uwaga

Wszystkie podmioty zobowiązane będą do aktualizacji wpisów jeżeli ich beneficjenci rzeczywiści mają więcej niż jedno obywatelstwo. Do rejestru trzeba będzie bowiem podać każde obywatelstwo beneficjenta.

Ile czasu na wpis do rejestru

W nowelizacji przewidziano 3-miesięczny okres przejściowy. Oznacza to, że wskazane podmioty, które już funkcjonują w obrocie prawnym, będą musiały dokonać wpisów do rejestru najpóźniej w dniu 31 stycznia 2022 r.

Obowiązek informacyjny ciąży także na beneficjencie rzeczywistym

Nowelizacja przewiduje także nowy obowiązek dla beneficjenta rzeczywistego. Otóż będzie on zobligowany do dostarczania podmiotowi zobowiązanemu do wpisu do rejestru wszystkie informacje oraz dokumenty niezbędne do zgłoszenia informacji o beneficjencie rzeczywistym i jej aktualizacji. Obowiązywać będzie tu 7-dniowy termin, licząc od dnia wpisu do rejestru lub powstania zmiany.

Uwaga

W razie niewykonania tego obowiązku lub przekazania nieprawdziwych informacji beneficjenta rzeczywistego może czekać kara pieniężna w kwocie do 50 tys. zł.

Obowiązek systematycznej weryfikacji informacji w rejestrze

Instytucje obowiązane zostaną zobligowane do systematycznego weryfikowania swoich wpisów w rejestrze. Konieczne będzie odnotowywanie rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w Rejestrze a ustalonymi przez nią informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta, a także podejmowanie czynności w celu wyjaśnienia przyczyn tych rozbieżności.

Uwaga

W przypadku potwierdzenia odnotowanych rozbieżności instytucja obowiązana musi przekazać Ministrowi Finansów zweryfikowaną informację o tych rozbieżnościach wraz z uzasadnieniem i dokumentacją dotyczącą odnotowanych rozbieżności.

Chodzi tu m.in. o:

  • banki,

  • zakłady ubezpieczeń,

  • notariuszy, adwokatów, radców prawnych, prawników zagranicznych, doradców podatkowych (w zakresie niektórych usług),

  • biura rachunkowe,

  • niektóre fundacje i stowarzyszenia.

Pełny katalog instytucji obowiązanych znajduje się w art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 815).

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x