Profilowanie w kontekście oceny zdolności kredytowej – kara dla banku

Dodano: 5 czerwca 2023
b80798b9a89d682473b4b6fd2cd035b4462381c0-xlarge (2)

300 tys. euro – tyle wyniosła administracyjna kara pieniężna dla niemieckiego banku, który dopuścił się naruszenia ochrony danych w związku z profilowaniem danych klienta. Bank nie spełnił bowiem obowiązków względem swojego klienta w związku z oceną jego zdolności kredytowej.

Profilowanie a ocena zdolności kredytowej

Sprawa dotyczyła niemieckiego banku, który automatycznie odrzucił wniosek swojego klienta o wydanie karty kredytowej. Bank podjął tę decyzję, dokonując profilowania klienta (oceniając jego zdolność kredytową na podstawie takich danych osobowych jak dane o dochodach i zawodzie). Klient miał zastrzeżenia do decyzji, a nie mógł poznać jej uzasadnienia. Bank poinformował go jedynie o ogólnych zasadach scoringu, nie odnosząc ich jednak do konkretnego przypadku. W szczególności bank nie podał na podstawie jakich danych odmówił wydania karty kredytowej. Dlatego klient złożył skargę do berlińskiego organu nadzorczego.

Profilowanie to dodatkowe uprawnienia dla podmiotu danych

Obowiązkiem administratora w związku ze zautomatyzowanym przetwarzaniem danych w tym profilowaniem jest wdrożenie właściwych środków ochrony praw, wolności i prawnie uzasadnionych interesów podmiotu danych. Chodzi tu o prawo do:

  • uzyskania interwencji ludzkiej ze strony administratora,

  • wyrażenia własnego stanowiska,

  • zakwestionowania tej decyzji.

Uwaga

W przypadku odrzucenia wniosku bank powinien poinformować klienta oprzyczynach odrzucenia przy podejmowaniu zautomatyzowanej decyzji w sprawie wniosku o wydanie karty kredytowej. Chodzi tu konkretnie o:

  • podstawę danych,

  • czynniki decyzyjne,

  • kryteria odrzucenia w indywidualnym przypadku.

Bank nie poinformował klienta o profilowaniu

Jak ustalił niemiecki organ nadzorczy, bank tych uprawnień wobec swojego klienta nie zrealizował. Uzasadnienie odmowy przyznania karty kredytowej było bowiem lakoniczne i właściwie uniemożliwiało klientowi zakwestionowanie decyzji banku. Administratorowi zarzucono też naruszenie reguły przejrzystości i nieudzielenie informacji o zautomatyzowanym przetwarzaniu danych (art. 15 ust. 1 lit. h RODO).

Uwaga

Na żądanie osoby, której dane dotyczą, należy podać informacje o:

  • zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu,

  • zasadach ich podejmowania,

  • znaczeniu i przewidywanych konsekwencjach takiego przetwarzania dla podmiotu danych.

Źródło:

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x