Finał sprawy dotyczącej IAB Europe

Dodano: 6 kwietnia 2022
reklama śledząca

Karę 250 tys. euro wymierzył belgijski organ nadzorczy spółce IAB Europe. Zakwestionował stosowany przez tę spółkę mechanizm „Ramy przejrzystości i zgody” (TCF). Szczegóły w artykule.

Sprawa była rozpatrywana w ramach mechanizmu współpracy

Projekt decyzji belgijskiego organu nadzorczego był rozpatrywany przez inne organy nadzorcze w ramach mechanizmu kompleksowej współpracy przewidzianej w RODO. Projekt decyzji został zatwierdzony przez pozostałe organy nadzorcze i sprawa powróciła przed organ belgijski.

Czym jest TCF

TCF to mechanizm ułatwiający zarządzanie preferencjami użytkowników w zakresie spersonalizowanej reklamy on-line. Innymi słowy, gdy użytkownicy wchodzą na stronę internetową lub w aplikację, która zawiera reklamę, wówczas firmy technologiczne reprezentujące tysiące reklamodawców mogą natychmiast w czasie rzeczywistym składać zakulisowe oferty na tę reklamę za pośrednictwem zautomatyzowanego systemu aukcyjnego. System ten wykorzystuje algorytmy w celu wyświetlania ukierunkowanych reklam dostosowanych do profilu danej osoby.

W jaki sposób użytkownik wyrażał zgodę na przetwarzanie

W momencie, gdy użytkownik po raz pierwszy odwiedza stronę internetową lub aplikację, pojawia się interfejs (platforma zarządzania zgodą inaczej „CMP”) służący do wyrażenia zgody na gromadzenie i udostępnianie swoich danych osobowych lub wyrażenie sprzeciwu.

Nienależycie spełniony obowiązek informacyjny

W ocenie belgijskiego organu nadzorczego Wbrew twierdzeniom IAB Europe, belgijski organ ochrony spółka IAB Europe była administratorem danych w zakresie rejestracji sygnału zgody poszczególnych użytkowników, sprzeciwów i preferencji za pomocą unikalnego ciągu TC, powiązanego z użytkownikiem. W dalszej konsekwencji organ nadzorczy stwierdził wiele nieprawidłowości, jak choćby wybór niewłaściwych podstaw przetwarzania danych.

Uwaga

Przede wszystkim jednak zarzucił, że informacje przekazywane użytkownikom za pośrednictwem interfejsu CMP były ogólne i mało transparentne. W efekcie użytkownicy mieli trudności ze zrozumieniem charakteru i celu przetwarzania ich danych.

Oprócz tego spółce zarzucono:

  • niestosowanie środków bezpieczeństwa zgodnych z zasadą ochrony danych,
  • w fazie projektowania i domyślnej ochrony danych,
  • niezapewnienie skutecznego wykonywania praw podmiotów danych,
  • brak monitorowania ważności i integralności wyborów dokonywanych przez użytkowników.

W efekcie poza karą pieniężną spółka musi podjąć liczne działania naprawcze m.in. w zakresie wyboru podstawy przetwarzania danych i weryfikacji podmiotów biorących udział w przetwarzaniu danych w ramach TCF.

Źródło:
  • Newsletter UODO (marzec 2022 r.)
  • https://www.dataprotectionauthority.be/citizen/iab-europeheld-responsible-for-a-mechanism-that-infringes-the-gdpr

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x