Kilka kanałów komunikacji – czy wystarczy jedna zgoda

Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

Dodano: 26 września 2019
bc7c405a109963842ef57610b4087115e024fded-xlarge
Pytanie:  Czy zgodne z przepisami byłoby połączenie zgód na marketing bezpośredni za pomocą kanałów komunikacji – telefonu i poczty elektronicznej? Chodzi o przypadki zastosowania jednego checkbox’a ze zgodą pod formularzem zapisu na newsletter, a także jednego checkbox’a ze zgodą pod formularzem kontaktowym.
Odpowiedź: 

Nie. Zgody powinny być odrębne dla poszczególnych kanałów komunikacji.

 Zgoda abonenta podlega RODO

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz art. 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, do zgody usługobiorcy/abonenta stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych. Kwestia zgody w tym kontekście podlega zatem regulacji RODO.

Uwaga

Zgodą jest dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą przyzwala na przetwarzania dotyczących jej danych osobowych.

Odrębna zgoda dla każdej operacji przetwarzania

Niezwykle ważne znaczenie, dla odpowiedzi na postawione pytanie, ma również motyw 43 RODO.  Zgodnie z nim, zgody nie uważa się za dobrowolną, jeżeli nie można jej wyrazić z osobna na różne operacje przetwarzania danych osobowych, mimo że w danym przypadku byłoby to stosowne. Ze względu na różny stopień ingerencji w sferę prywatności osoby fizycznej, wykorzystywanie danych osobowych do celu kontaktu mailowego oraz do celu kontaktu telefonicznego, należy uznać za operacje przetwarzania, co do których stosowne jest odrębne uzyskiwanie zgody.

Łączenie wskazanych zgód w jednej klauzuli mogłoby zostać zatem uznane za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych. Nie ma natomiast przeszkody, aby połączyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych ze zgodą na korzystanie z danego, jednego środka komunikacji na odległość (mail, telefon). W takim bowiem przypadku cel i sposób przetwarzania danych osobowych jest tożsamy.

Reasumując, w obu podanych przypadkach (zgoda na newsletter, zgoda pod formularzem kontaktowym), należałoby zatem rozdzielić poszczególne zgody (na e-mail, telefon).

Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

radca prawny specjalizujący się w ochronie danych osobowych, prawie handlowym i cywilnym. Absolwent studiów doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim, trener, publicysta prawniczy, autor kilkunastu książek z zakresu prawa

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x