Publikacja wizerunku złodzieja – czy grożą za to konsekwencje?

Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

Dodano: 1 marca 2019
kamera - telewizja przemysłowa
Pytanie:  W jednym z marketów została na monitoringu została zarejestrowana kradzież? Właściciel sklepu chce zlecić emisję spotu z wizerunkiem złodzieja. Czy będzie to zgodne z przepisami?
Odpowiedź: 

Nie. Zapis z monitoringu należy przekazać Policji

Uwaga na dodatkową ochronę wizerunku

Opisana praktyka może zostać uznana za niedozwoloną. Co prawda RODO zezwalają na przetwarzanie danych osobowych także bez wyraźnej zgody osoby, której dane dotyczą, jednakże publikowanie wizerunku jest dodatkowo chronione.

Przepisy szczególne w tym zakresie znajdują się w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z przepisami art. 81 tej ustawy, rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.

W wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 1 stycznia 2009 r. I Aca 22/09 wskazano: „Tylko zgoda upoważnia do wykorzystania – publikowania – wizerunku osoby prywatnej. I to tylko w określonym zakresie, a nie dla innych celów, choćby nawet społecznie ważnych”.

Z tego względu należy powstrzymać się od zastosowania rozwiązania opisanego w pytaniu, a zapis z monitoringu przekazać Policji.

Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

radca prawny specjalizujący się w ochronie danych osobowych, prawie handlowym i cywilnym. Absolwent studiów doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim, trener, publicysta prawniczy, autor kilkunastu książek z zakresu prawa

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x