RODO a dane osoby zmarłej

Dodano: 31 października 2019
46b4a7115b896d9bca630ce8a5e4e0f99a916ba3-xlarge(6)
Pytanie:  Czy zarząd cmentarza może udostępnić dotyczące pochówku na prośbę osoby podającej się za żyjącego członka rodziny? Osoba ta wskazuje, że potrzebuje tych dokumentów do sprawy spadkowej.
Odpowiedź: 

Dane osoby zmarłej nie podlegają ochronie RODO. Niemniej w dokumentacji dotyczącej pochówku mogą znajdować się dane osób żyjących. Ich przekazanie jest dopuszczalne, jeżeli istnieje podstawa prawna ich przetwarzania.

RODO nie dotyczy danych osób zmarłych

Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych odnoszą się jedynie do osób żyjących i nie mają zastosowania do osób zmarłych. Warto jednak wskazać, że w dokumentacji dotyczącej pochówku zawartych jest szereg informacji, które nie dotyczą jedynie osoby zmarłej, ale również jej rodziny i ich miejscu zamieszkania. Oznacza to, że przetwarzane mogą być dane osób żyjących.

Uwaga na dane osób żyjących

Przetwarzać dane osobowe można albo na podstawie zgody osoby zainteresowanej (w tym przypadku żyjącej rodziny), albo na podstawie przesłanki wynikającej z RODO (bez zgodny osoby zainteresowanej). Przepis art. 6 ust. 1 RODO wskazuje, że przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy - i w takim zakresie, w jakim - spełniony jest co najmniej jeden z poniższych warunków:

  • osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów;
  • przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
  • przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze;
  • przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej;
  • przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
  • przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem.

W niniejszej sprawie ewentualną podstawą do udostępniania dokumentacji byłaby podstawa wynikająca z art. 6 ust. 1 pkt f RODO tj. prawnie uzasadniony interes osoby trzeciej (osoby, który zamierza założyć sprawę sądową o spadek).

Uwaga

Na administratorze (tj. na zarządzie cmentarza) będzie ciążył obowiązek wykazania, że to uprawniona osoba otrzymała dane czyli obowiązek weryfikacji tożsamości uprawnionego. Wydaje się, że weryfikacja poprzez e-mail może być niewystarczająca, należy bowiem potwierdzić tożsamość (ePUAP, osobiste stawiennictwo na podstawie dokumentu tożsamości itp).

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x