Czy szkoła udostępnia czy też powierza dane poradni psychologiczno-pedagogicznej

Michał Łyszczarz

Autor: Michał Łyszczarz

Dodano: 12 grudnia 2019
97cd2ba5cfb5dfac54f79bdedb8f4bea1ba434d4-xlarge(1)
Pytanie:  W jakich przypadkach szkoła musi zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania danych z poradnią psychologiczno-pedagogiczną?
Odpowiedź: 

Generalnie rzecz ujmując, szkoła musi zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania danych z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, jeżeli przekazuje tej poradni dane osobowe bez podstawy prawnej umożliwiającej ich udostępnienie.

RODO w oświacie – udostępnienie czy powierzenie

Wiemy już, że RODO przewiduje jedynie dwa sposoby przekazania danych osobowych – powierzenie przetwarzania oraz udostępnienie. Różnica pomiędzy powierzeniem przetwarzania danych a ich udostępnieniem polega na tym, że w przypadku powierzenia przetwarzania danych  podmiot przekazujący dane nadal decyduje zarówno o sposobie jak i celach przetwarzania danych. W takim wypadku należy zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania,  na podstawie art. 28 RODO.

Uwaga

W sytuacji udostępnienia danych podmiot je udostępniający, czyli w opisywanym w pytaniu przypadku szkoła, nie będzie już decydował o sposobie i celach przetwarzania danych. Wówczas nie zawiera się umowy powierzenia przetwarzania pomiędzy administratorem a podmiotem przetwarzającym.

Udostępnienie wymaga podstawy prawnej

Udostępnienie musi zostać oparte o wyraźną przesłankę wynikającą z przepisów prawa. W przypadku przekazania opinii do poradni psychologiczno-pedagogicznej taka przesłanka nie istnieje. Przywołać tu można przykładowo § 5 ust. 1 rozporządzenia MEN z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, zgodnie z którym poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Zatem podmiotem inicjującym działanie poradni polegające na wydaniu opinii zawsze są rodzice.

Oczywiście działanie poradni nie ogranicza się do wydawania opinii. Zgodnie z § 9 przywołanego rozporządzenia realizowanie działań poradni polega m.in. na:

  • współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
  • współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawne- go albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;

Brak podstawy prawnej do udostępnienia danych poradni

Problem jednak w tym, że przepisy te nakazują podjęcie współpracy, ale nie zawierają upoważnienia do przekazywania między dyrektorem a poradnią danych osobowych. Upoważnienie takie mogłoby wynikać np. z przepisów Prawa oświatowego, lecz niestety ustawa ta upoważnienia takiego nie przewiduje. Upoważnienie takie możemy znaleźć natomiast w innych przypadkach, np. zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 11 Prawa oświatowego, zgodnie z którym dyrektor współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.

Skoro zatem nie istnieje podstawa do udostępnienia danych konieczne jest zawarcie umowy powierzenia przetwarzania. Podkreślić jednak należy, że umowa nie będzie potrzebna w sytuacji, gdy to rodzice dziecka zwrócą się z wnioskiem o przekazanie danych poradni. W tym wypadku taki wniosek należy potraktować jako samodzielną podstawę udostępnienia danych.

Podstawa prawna: 
Michał Łyszczarz

Autor: Michał Łyszczarz

Ekspert prawa oświatowego i samorządu terytorialnego. Współautor komentarzy do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego i samorządowego. Wieloletni pracownik Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Obecnie zatrudniony w Wydziale Oświaty Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x