UODO: Odbieranie danych do przelewu podawanych ustnie grozi naruszeniem ochrony danych

Dodano: 7 marca 2019
Depositphotos_4879065_m-2015

Prezes UODO wyraża wątpliwości odnośnie praktyki stosowanej przez Pocztę Polską S.A. polegającej na realizowaniu przelewów przez tzw. zlecenia ustne. W ocenie organu nadzoru praktyka ta wymaga ponownego zbadania w zakresie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych

Jak wskazuje Prezes UODO, odbieranie zleceń przelewu w formie ustnej przez pracowników Poczty Polskiej od klientów może skutkować niedopuszczalnym ujawnieniem ich danych osobowych osobom trzecim (najczęściej innym osobom obecnym na poczcie). Dotyczy to także szczególnych kategorii danych osobowych np. o stanie zdrowia (wszak tytułem przelewu może być zapis „leczenie” czy „operacja”). Poza tym takie rozwiązanie ogranicza prywatność zarówno osoby dokonującej przelewu jak i odbiorcy przelewu. Prezes UODO zauważyła także, że klientom Poczty Polskiej nie proponuje się alternatywnego rozwiązania

W konsekwencji w ocenie Prezes UODO Poczta Polska winna podjąć wszelkie środki, aby nie dopuścić np. do utraty czy pozyskania przez osoby trzecie danych osobowych, za których przetwarzanie jest odpowiedzialna.

Z tego względu Prezes UODO na podstawie art. 52 ustawy o ochronie danych osobowych skierowała w związku z tym wystąpienie do Poczty Polskiej, zwracając uwagę na zagrożenia, które wynikają z przyjętego rozwiązania.

Źródło:

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody


© Portal Poradyodo.pl

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

SPRAWDŹ »

x
wiper-pixel