Czy należy anonimizować wykaz uwag do projektu MPZP?

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 2 listopada 2018
Depositphotos_150977868_m-2015
Pytanie:  Urząd ma obowiązek opublikowania w BIP wykazu uwag do projektu planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Wykaz zawiera imię i nazwisko osoby, która uwagi wnosiła. Czy należy dokonać anonimizacji wykazu?
Odpowiedź: 

Tak. Nie ma podstaw do publikowania danych osobowych osób, które złożyły uwagi do projektu MPZP, co oznacza, że dane te należy poddać anonimizacji.

Możliwość składania uwag do MPZP

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zapewnia udział społeczeństwa w procesie zarówno sporządzania, jak i uchwalania planu miejscowego. Zainteresowane podmioty mogą zgłaszać wnioski i uwagi do konkretnych rozwiązań przyjętych w planie. Uwagi do projektu planu miejscowego może wnieść każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu, wyłożonym do publicznego wglądu. Organ wykonawczy gminy rozpatruje uwagi  w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia upływu terminu ich składania. Następnie rada gminy uchwalając plan, podejmuje rozstrzygnięcie o sposobie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Dane osobowe osób składających uwagi nie powinny być upubliczniane

Przetwarzanie danych osobowych jest dopuszczalne, jeśli spełniona jest jedna z przesłanek określonych w art. 6 ust. 1 RODO, w szczególności gdy jest to niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. Jednakże żaden z przepisów regulujących kwestie procedowania uwag do gminnego planu zagospodarowania przestrzennego nie zawiera upoważnienia do udostępniania przez organy gminy danych osobowych podmiotów, które takie uwagi złożyły. Nie można także uznać, że publikacja danych osobowych osób zgłaszających uwagi do planu jest niezbędna dla realizacji zadania publicznego, jakim jest udostępnienie wykazu uwag do planu. Przed publikacją wykazu uwag do planu należy zatem zanonimizować dokument w odniesieniu do danych osobowych osób fizycznych zgłaszających te uwagi (podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 18 listopada 2008 r. II SA/Wa 1177/08).

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x